• Home
  • V1
  • Leads
  • Ondernemen in... Leiden

Ondernemen in... Leiden

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Locatie is een veelgenoemd criterium om een winkel tot een succes te maken. Toch zijn er ook ondernemers die erin slagen hun winkel tot bloei te brengen op andere plekken dan de grote stad. FashionUnited trekt het land in en bezoekt elke maand

zo’n succesformule. Deel 12: Fiorella in Leiden.

V

oordat Karoline Laurier in 1985 damesmodezaak Fiorella startte, volgde zij de technische modeopleiding in Den Haag. Ze deed ervaring op bij verschillende modezaken, maar de ambitie om een eigen winkel te openen begon te kriebelen. Laurier huurde een pand in de Burgsteeg, die in de omgeving ook wel het ‘Montmartre van Leiden’ genoemd, en werkt 26 jaar later nog steeds met veel plezier in haar winkel.

Welke merken verkoopt u?
”Op dit moment verkopen wij onder meer Ana Alcazar, Chiario, Cambio, Fiva, Giovane, Courel, Hans Ubbink, La Fée Maraboutée, No Man’s Land, Stills en Summum. De merken die ik aanbied zijn een combinatie van eigen smaak en waarvan ik denk dat het gaat aanslaan onder klanten. ‘Heb ik hier klanten voor?’ is de vraag die mezelf altijd stel. Verder moeten ontwerpen een modisch aspect hebben en de kwaliteit-prijsverhouding moet goed zijn.”

Waar en hoe vaak doet u inkopen?
“Vier keer per jaar in heel het land. Ik heb de inkoop beperkt tot Nederland, omdat ik kinderen heb en niet te lang van huis weg wil zijn als dat niet nodig is. Gelukkig zijn de merken die wij verkopen goed vertegenwoordigd in Nederland: negentig procent van onze merken staat op de Modefabriek. Als ik behoefte heb aan een nieuw merk of een andere kant op wil, dan ga ik het pas over de grenzen zoeken, bijvoorbeeld in Antwerpen of Düsseldorf.”

Hoeveel mensen werken er bij Fiorella?
”Ik heb twee vaste parttime medewerkers in dienst en een oproepkracht. Het is heel verschillend hoe vaak is zelf nog in de winkel sta, maar gemiddeld drie dagen per week. De rest van de dagen regel ik andere zaken, zoals personeelszaken, bedenk ik nieuwe winkelpresentaties en houd ik onze website en Facebook bij.”

Wie zijn uw klanten en hoe onderhoudt u contact met hen?
”Onze klanten zijn vrouwen van gemiddeld tussen de 25 en 55 jaar. Vaak zijn de vrouwen die bij ons in de winkel komen op zoek naar kleding voor een bepaalde gelegendheid, zoals een borrel, bruiloft of een afstudeerfeest. Ook komen er vaak vrouwen die weinig tijd hebben door een drukke baan en een paar keer per jaar goede afgestemde setjes kopen. Ik denk dat dat ook onze kracht is. We zijn allemaal goed op de hoogte van de collectie en helpen mensen heel persoonlijk. We luisteren goed, helpen klanten met de styling en om het plaatje af te maken met leuke accessoires. We houden contact met consumenten via een nieuwsbrief, Facebook en onze website, die we regelmatig updaten met nieuwe collecties.”

Wat is uw grootste verkoophit door de jaren heen?
”De gekleurde jurken en tunieken met prints van Anna Alcazar. Ze zijn zo veelzijdig. Je kunt ze vrouwelijk combineren, maar ook stoer met een superstrakke broek. Dit seizoen doen de gebreide vesten in allerlei verschillende kleuren en lengtes van No Man’s Land het erg goed.”

Wat is uw wapen tegen de recessie?
”Het is nu als ondernemer nog belangrijker om op een creatieve manier te denken en te handelen. Zelf probeer ik scherper in te kopen en wissel ik de etalages vaker. Ook doen we af en toe iets extra's voor de klant, zoals schoteltje met iets lekkers door de winkel laten gaan. We proberen juist nu zoveel mogelijk mensen leuk te helpen en shoppen echt een uitje voor hen te maken."

fiorella
fiorella mode
Ondernemen in