• Home
  • V1
  • Leads
  • Ondernemen in… Maastricht

Ondernemen in… Maastricht

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Locatie is een veelgenoemd criterium om een winkel tot een succes te maken. Toch zijn er ook ondernemers die erin slagen hun winkel tot bloei te brengen op andere plekken dan de grote stad. FashionUnited trekt het land in en bezoekt elke maand

zo’n succesformule. Deel 7: Fashionclashstore in Maastricht.

Van 10 tot en met 12 juni vond in Maastricht de Fashionclash plaats, georganiseerd door jonge ontwerpers Nawie Kuiper en Branko Popovic. Na hun afstuderen merkten de twee hoe moeilijk het is om naamsbekendheid voor je label en verkooppunten te krijgen. Ze besloten de Fashionclash op te richten om jong talent een podium te bieden. Inmiddels is de derde editie een feit en is er naast dit jaarlijkse evenement ook een winkel bijgekomen: de Fashionclashstore.

W
anneer zijn jullie de Fashionclashstore begonnen?
“Vorig jaar hadden we een pop-upstore tijdens de Fashionclash. Met het evenement bieden we jonge ontwerpers een platform, maar het is ook erg belangrijk dat ze een plek hebben waar hun werk verkocht wordt. In de regio Maastricht was dat er nog niet, dus zijn we de Fashionclashstore begonnen.”

Welke ontwerpers verkoopt u nu?

“Op dit moment verkopen we Mascha van Welij, Delikatessen, Von Bardonitz, Ti+Hann, Femke Agema, Branko Popovic, Barike, Iris van Daalen, Sonja Schödel en mijn label Nawie Kuiper.”

Hoeveel mensen werken er?
“Branko en ik staan zelf afwisselend in de winkel en we krijgen hulp van stagiaires. Naast de winkel en de organisatie van het evenement, hebben we allebei ook nog ons eigen label. De winkel krijgt daardoor niet de volle aandacht die het verdient. Vanwege de drukte hebben we vorig jaar daarom onze eigen collecties niet geshowd op de Fashionclash. Dit jaar is dat wel het plan. We zouden graag een groter team hebben, zodat we onze aandacht beter kunnen verdelen.”

Wanneer en waar doet u inkopen?
“In het begin gingen we zelf op zoek naar nieuwe ontwerpers op modebeurzen, tijdens de Dutch Designweek, op internet en in tijdschriften. Nu krijgen we wekelijks mailtjes binnen van jonge ontwerpers uit binnen- en buitenland met de vraag of wij hun collecties willen verkopen.”

Wie zijn uw klanten en hoe onderhoudt u contact met hen?

“W
e dachten voordat we de winkel openden dat onze klanten vooral jonge mensen zouden zijn, maar de doelgroep is juist wat ouder. Ik denk dat jongeren vaak op safe spelen met hun kleding en nog niet erg durven te experimenteren. Ook is ons aanbod wat duurder. Als jongeren dan veel geld uitgeven, doen ze dat liever bij een bekend merk. In de winkel komen ook veel dagjesmensen en buitenlandse klanten, met name uit België. Met onze vaste klanten houden we contact via Facebook, Twitter en onze blog.”

W
erkt u samen met andere detaillisten uit de buurt?
“We werken niet samen met andere ondernemers in de buurt. Voor Fashionclash werken we dit wel samen met de Heiligdomsvaart die één keer in de 7 jaar wordt gehouden in Maastricht. We hebben alumni van verschillende afstudeerrichtingen van de Kunstacademie gevraagd om moderne creaties gebaseerd op liturgische gewaden te ontwerpen. Op 5 juli vindt onze Modeprocessie plaats, waarbij modellen de ontwerpen in een optocht showen. Dat is heel bijzonder. Het oudste en het jongste evenement van de stad samen.”

Wat is uw grootste verkoophit geweest door de jaren heen?
“Onze grootste verkoophit zijn de leren riempjes met een veertje van Veronica Vartic. Het leuke is dat allerlei verschillende mensen de riemen kopen. Ook de sieraden van Eva Schreuder doen het heel goed. Zelf draag ik een van haar zilveren ringen. De sieraden zijn heel verfijnd en de prijs is goed.”

Wat zijn jullie toekomstplannen?
“Onze droom is om een Fashionclash instituut op te richten met een café, een winkel, een atelier, een expositieruimte en werkplekken. Een creatieve plaats waar ontwerpers en kunstenaars elkaar kunnen inspireren en samenwerken.”

FashionClash
Ondernemen in