• Home
  • V1
  • Leads
  • Ondernemen in… Rotterdam

Ondernemen in… Rotterdam

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Locatie is een veelgenoemd criterium om een winkel tot een succes te maken. Toch zijn er ook ondernemers die erin slagen hun winkel tot bloei te brengen op andere plekken dan de grootste stad. FashionUnited trekt het land in en bezoekt elke maand

zo’n succesformule. Deel 3: SHPPR in Rotterdam.

Vanessa Erasmus begon samen met Esmee Umarella vier jaar geleden SHPPR om jonge ontwerpers een platform te bieden. Inmiddels is de boetiek aan de Van Oldenbarneveltstraat uitgegroeid tot een begrip in de havenstad, en staan binnen- en buitenlandse ontwerpers in de rij om hun collecties te mogen verkopen in SHPPR.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen voor SHPPR?
“Wij zijn deze winkel in januari 2007 begonnen aan de Meent in Rotterdam. Hiervoor organiseerde ik in Ahoy beurzen en kwam ik in aanraking met jonge creatievelingen die met moeite hun hoofd boven water konden houden in de industrie. Zo ontstond het idee om hen een platform te bieden door hun collecties te gaan verkopen. Dat idee bleek aan te slaan en inmiddels zijn we verhuisd naar de Van Oldenbarneveltstraat.”

Hoeveel mensen werken er bij SHPPR?
“Esmee en ik staan samen in de winkel. In drukkere periodes krijgen we weleens hulp, maar niet structureel. Ik denk dat klanten dat ook leuk vinden, omdat we hen veel over de ontwerpers kunnen vertellen. Daardoor schep je een persoonlijke band met de klant en het geeft de winkel een soort huiskamergevoel.”

Welke merken verkopen jullie?
“Elk seizoen kiezen we ontwerpers uit die bij de winkel passen. Op dit moment verkopen we onder meer Best Behavior, Monique Poolmans en Mardi Jeudi. In onze winkel aan de Meent hebben we onder meer collecties van Iris van Herpen, Antoine Peeters en de winnares van Project Catwalk Roos van der Kamp verkocht. Het is ontzettend leuk om te zien dat zij nu zijn doorgebroken. De kleding van Iris van Herpen hangt nu zelfs in Harrods! We hopen dat we als een kleine springplank fungeren voor jonge ontwerpers.”

Waar gaan jullie op zoek naar nieuwe ontwerpers?
“We gaan elk seizoen naar beurzen in Berlijn, Kopenhagen en Parijs op zoek naar nieuw talent. We vermijden de grote, bekende merken en gaan juist op zoek naar nieuwe namen waar doorsnee winkels niet mee in zee durven gaan. Door mond-op-mond reclame krijgen we nu ook vaak e-mails van jonge designers uit binnen- en buitenland met de vraag of wij hun collectie willen verkopen.”

Wat is uw grootste verkoophit?
“We hebben een aantal grote verkoophits gehad, zoals de dikke vesten met bijpassende sjaal van Best Behavior. Op dit moment lopen de handgemaakte sieraden van Mimi Et Toi met sterrenhangers en peacetekens heel goed.”

Wie zijn uw klanten?
“Onze klanten zijn met name vrouwen tussen de 20 en 40 jaar. Dat kunnen hippe trendsetters zijn, maar ook kantoorvrouwen. Onze klanten komen niet speciaal voor merkkleding, maar ze vinden het leuk om beginnende ontwerpers te dragen. Sommige klanten hebben nu bijvoorbeeld een Iris van Herpen in de kast hangen, terwijl dit inmiddels haast onbetaalbaar is geworden.”

Werkt u samen met detaillisten in de buurt?
“Ja, we werken veel samen met andere ondernemers in de buurt. We geloven erin dat we elkaar en de stad kunnen versterken door samen te werken. Vorig weekend hebben we bijvoorbeeld voor een gezamenlijke klantenavond een stop-and-shop-route uitgestippeld. Klanten konden met een flyer in elke winkel een stempel krijgen, en onder de klanten die de meeste stempels hadden verzameld, hebben we een weekendje Antwerpen verloot.”

Ondernemen in
shopperrotterdam
SHPPR