• Home
  • V1
  • Leads
  • Ondernemen in... Sittard

Ondernemen in... Sittard

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Locatie is een veelgenoemd criterium om een winkel tot een succes te maken. Toch zijn er ook ondernemers die erin slagen hun winkel tot bloei te brengen op andere plekken dan de grote stad. FashionUnited trekt het land in en bezoekt elke maand zo’n

succesformule. Deel 8: Fee in Sittard.

Angela
Lambriex fantaseert al sinds haar jeugd van een eigen onderneming in de mode-industrie. Maar dat ze op haar 27e al eigenaresse van een conceptstore zou zijn, had ze niet durven dromen. Na haar afstuderen aan de Kunstacademie van Maasticht heeft ze Fee opgezet, waar ze eigenzinnige merken, young design en vintage voor mannen en vrouwen verkoopt. En daar komt ter ere van het 1-jarige bestaan van haar winkel in september ook een webshop bij.

Welke merken verkoopt u?
“Op dit moment verkoop ik onder meer uit United Nude, Pop, Religion, This is who I a, Levi's, Betsy Palmer, Flying A, Ontour en Hunter. Daarnaast heb ik ruim assortiment vintage, die ik inkoop op tweedehandsmarkten in het buitenland. Ook stel ik verkoopruimte beschikbaar voor jonge ontwerpers en kunstenaars. Ik wil bijdragen aan de professionele ontwikkeling van jong talent. Toen ik vorig jaar Fee opende, heb ik jonge ontwerpers benaderd via mijn eigen netwerk en de Kunstacademie in Maastricht. Maar inmiddels weten zij mij ook te vinden. Als ik hun ontwerpen bij Fee vindt passen, mogen ze een kwartaal lang hun ontwerpen gratis in de winkel exposeren op commissie basis. Ik vind het not done om hen geld te vragen om in de winkel te hangen. Jonge ontwerpers moeten juist zoveel mogelijk in hun collecties kunnen investeren.”

Waar doet u inkopen?
“Onlangs ben ik naar White in Milaan geweest, een tip van winkeleigenaresse Kiki Niesten Maastricht. En ze had gelijk: het was een prachtige beurs. En ik ga elk half jaar naar Gallery in Kopenhagen.”

Hoeveel mensen werken er in Fee?
“Naast mij bestaat het team uit een vaste weekendhulp en stagaires.”

Wie zijn uw klanten en hoe onderhoudt u contact met hen?
“In Fee komt een heel gemixt publiek. In het begin was het publiek ouder, maar inmiddels merk ik dat ook steeds meer tieners en studenten Fee vinden. Ik hecht veel waarde aan contact met klanten. In de grote ketens gaat het puur om verkopen en geld verdienen, terwijl ik juist het sociale aspect in de winkel heel leuk vind. Daarom staat middenin het pand een grote tafel, waar klanten kunnen lezen en koffie kunnen drinken. Handig bijvoorbeeld als een vrouw aan het passen is, en haar man even wil uitrusten.”

Werkt u samen met andere detaillisten?
“Ja, ik werk veel samen met andere ondernemers. Regelmatig komen er nieuwe klanten uit de omgeving binnen die niet van het bestaan van Fee en de Putstraat afwisten. Terwijl de straat vol leuke boetiekjes, een wellnesswinkel en cafés als Bagels & Beans zit. Daarom hebben we de handen ineen geslagen om de straat bekendheid te geven. Elk kwartaal organiseer ik een vintagemarkt of een presentatie met nieuwe ontwerpers, waarvoor ik samenwerk met horecagelegenheden uit de buurt. Ik geloof niet in concurrentie, maar in samenwerken en elkaar ondersteunen. We moeten vechten tegen leegstand en het wegtrekkend publiek.”

Wat zijn uw toekomstplannen?
“In september bestaat Fee één jaar en om dat te vieren ga ik een webshop openen. Online hoop ik een nog groter publiek aan te spreken. Vintage is in Sittard nog niet heel populair is, maar online zijn veel mogelijkheden. Ook hoop ik in de webwinkel nog meer jong ontwerptalent de mogelijkheid geven om hun collecties te verkopen.”

Stephanie Broek
Angela Lambriex
Fee
Ondernemen in