• Home
  • V1
  • Leads
  • Ondernemen in ... Zwolle

Ondernemen in ... Zwolle

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Locatie is een veelgenoemd criterium om een winkel tot een succes te maken. Toch zijn er ook ondernemers die erin slagen hun winkel tot bloei te brengen op andere plekken dan de grote stad. FashionUnited trekt het land in en bezoekt elke

maand zo’n succesformule. Deel 1: The Company in Zwolle.

In de grote winkelstraat van Zwolle (Diezerstraat) bevindt zich schoenwinkel The Company Shoes (TCS). In tegenstelling tot andere schoenenwinkels in Zwolle staan hier geen kleine krukjes om schoenen te passen maar is er in het midden van de winkel een quasi-huiskamer ingericht, compleet met grote armleunstoelen en tapijt. Ondernemer Tuan Vo is trots op zijn zaak die hij twee jaar geleden begon.

Waarom een filiaal van The Company openen in Zwolle?
Het concept sprak mij aan en The Company heeft een succesvolle formule ontwikkeld. Daarnaast was er nog geen filiaal in het oosten van het land. Het dichtstbijzijnde filiaal van The Company bevindt zich in Amersfoort. Daar bieden ze ook kleding aan. Ik heb voor schoenen gekozen omdat het pand niet geschikt is voor een grote formule. Voor kleding heb je toch wel minimaal tweehonderd vierkante meter nodig.

Hoeveel

personeel heeft u in dienst?
Doordeweeks staan er twee tot drie verkopers in de winkel en in het weekend vier tot vijf.

Welke merken verkoopt The Company?
TCS verkoopt bijna uitsluitend topmerken. Deze worden aangevuld met eigen merken die inspelen op trends. De merken die momenteel (2010) gevoerd worden zijn o.a.: Hilfiger, DKNY, GUESS, Lacoste, Pall Mall, Mc Gregor, G-Star, Replay, Diesel, Le Coq Sportif en Cruyff, Het merkenassortiment is dynamisch. Ieder seizoen duiken er wel weer leuke nieuwe merken op die bij de formule passen.

Hoe vaak doet u inkopen voor de winkel?
Er zijn twee periodes in het jaar waarop de collecties verschijnen. In het voorjaar (zomercollectie) en in het najaar (wintercollectie). Daarnaast heb je nog een aantal tussenlijnen en nabestellingen. Die nabestellingen vinden wekelijks plaats. Dit gebeurt direct bij de leverancier.

Hoe bepaalt u welke producten u aanbiedt?
Inkopen gebeurt zelfstandig. TC bepaalt naar aanleiding van reacties van haar leden, beursbezoek en modetrends het merkenpakket waar de ondernemers uit kunnen selecteren. TC ontwikkelt ook samen met specialisten een kleine eigen collectie schoenen en kleding. Leden mogen na de startfase van ongeveer twee jaar zelf bepalen welke modellen ze uit de door TC gemaakte selectie op willen nemen voor hun eigen winkel. In hoofdlijnen hebben wij dezelfde schoenencollectie als andere filialen. Daar zit een afwijkingsmarge van 10 procent in.

Hoe

onderscheidt The Company zich van andere ketens?
TC begeleidt haar leden individueel, en levert dus maatwerk. Het bedrijf gelooft niet in groepssessies en overlegstructuren; die leiden alleen maar tot compromissen en grijze, diplomatieke oplossingen. Iedere licentie-ondernemer heeft zo zijn eigen specifieke problemen. Los van de persoonlijke voorkeuren bepaalt ook het referentiekader –zoals de regio -wat de beste manier is om te ondernemen. Het streven van TC is dan ook om iedere ondernemer zoveel mogelijk vrijheid te geven binnen het vastgestelde kader. Prettig; na verloop van tijd wil iedere echte ondernemer immers graag zoveel mogelijk zelf doen.

Wat zijn uw toekomstplannen?
In de toekomst willen wij graag uitbreiden met damesmode. Dames zijn toch het gros van het winkelend publiek.

ondernemenin
the company