• Home
  • V1
  • Leads
  • Online geld verdienen met luxe miskoopjes

Online geld verdienen met luxe miskoopjes

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

“Het is géén vintage,” benadrukt Heleen Hulsmann. “Onze collecties zijn zo recent, dat doet niemand, daar blinken we in uit.” In haar Salon aan de Lairessestraat in Amsterdam ontvangt Hulsmann al jaren vrouwen op afspraak. Sinds kort biedt ze de tweedehands kledingstukken en accessoires van

merken als Céline, Balmain, Dior, en Stella McCartney ook online aan. Websites als Designer-vintage.com en Vestiairecollective.com zagen het al eerder: gebruikte kleding is een goudmijn op internet.

"De orderbevestiging heeft hij per mail ontvangen, hè? Dus we hoeven die niet uit te printen voor de klant?" vraagt Hulsmann.

"Nee, die geven we aan het postkantoor," antwoordt Catrien de Jong. Hulsmann: "Want?" De Jong: "Want, dat is een link met PostNL, om het pakketje te volgen. Zit de 'thank you kaart' er in? En het retourformulier, hebben we dat al af?"

Het is het allereerste pakketje dat de deur uitgaat, een dag nadat de webshop Salonheleenhulsmann.nl online is gegaan. "We hebben gisteravond stiekem op de live knop gedrukt, vandaag sturen we pas een nieuwsbrief en persbericht," vertelt De Jong. Ze lacht. "En Harm-Jan uit Helmond heeft ons al gevonden, geen idee hoe. Zo leuk, een man die tweedehands designerschoenen koopt voor zijn vrouw.” Dan, lachend: “Nee, het is niet voor hemzelf, want het is een klein maatje."

Besloten salon opent webwinkel

Salon Heleen Hulsmann was altijd besloten: alleen op afspraak konden consumenten tussen de miskoopjes van anderen snuffelen. “Ja, dat is heel hoogdrempelig,” geeft Hulsmann, die de Salon een paar jaar geleden opende, toe. “Vooral de eerste keer is het doodeng om aan te bellen. Maar het contact met de klanten is op deze manier zo inspirerend, we zijn net een sisterhood.”

De stap van een besloten salon naar een online shop, waar iedereen terecht kan, lijkt groot. De Jong - PR adviseur bij Het PR Bureau en verloofd met Tony Tonnaer van jeansmerk Kings of Indigo - kwam met het idee, omdat ze zag dat het voor vrouwen buiten Amsterdam soms een heel gedoe was om een naar de salon van Hulsmann te komen. Hulsmann zette haar schroom om online te verkopen vrij snel opzij en lanceerde de webwinkel samen met De Jong. “Een webwinkel is een enorme aanvulling op de salon.”

Tweedehands designermode online is goudmijn

Een webwinkel in tweedehandsmode is niet alleen handig voor de klanten. Er kan ook goed geld mee verdiend worden. Condé Nast, uitgeverij van onder meer de Amerikaanse Vogue, zag het vorig jaar al en pompte 20 miljoen dollar in Vestiairecollective.com, een marktplaats voor tweedehands designerkleding. In Nederland gebeurde iets soortgelijks: Uitverij G+J - verantwoordelijk voor de Nederlandse Vogue - kocht de luxe marktplaats Designer-Vintage.com.

Volgens de dames achter Salonheleenhulsmann.nl heeft iedere tweedehandswinkel tegenwoordig wel een webshop. “Dit is voor ons geen concurrentie, omdat die webwinkels kleding verkopen uit een lager segment,” zegt Hulsmann. Ook in Vestiairecollective.com en Designer-vintage.com ziet ze weinig concurrentie. “Onze collecties zijn zo recent, nog geen drie jaar oud, dat doet niemand. Bovendien hebben wij een persoonlijke benadering en is retourneren altijd mogelijk. Laatst kocht ik zelf een tas via Vestiaire. Er bleek een vlek op te zitten, dat zag je niet op de foto. Dan heb je dus pech. Wij gaan heel anders met de artikelen om. Bij Vestiaire koop je het artikel direct van de verkoper, het is een marktplaats, wij selecteren heel kritisch. We willen alleen unieke, eigenzinnige stukken die er nog als nieuw uit zien. De grootste concurrentie hebben we juist van gewone boetieks, die hun collecties met kortingen gaan verkopen.”

Hulsmann en De Jong hebben wel een vermoeden waarom tweedehands designermode online in de smaak valt bij consumenten. Hulsmann: “Consumenten worden steeds kritischer op wat ze kopen. Ze willen mooie items, maar niet te veel geld uitgeven. Bovendien worden nieuwe designeritems steeds duurder. Soms schrik ik er zelf van als ik zie dat een paar schoenen 700 euro kost.” De Jong vult aan: “Hoe meer mensen tweedehands kleding kopen hoe beter, want dan wordt het gewoner om spullen een tweede leven te geven.”

Hoewel het eerste pakketje van Salonheleenhulsmann.nl die avond nog naar het postkantoor moet worden gebracht, dromen Hulsmann en De Jong al over internationaal succes. “We geloven echt in het concept en we willen de webwinkel uitrollen naar het buitenland. Binnenkort willen we live in België, Duitsland en Scandinavië.”

Yasmine Esser

Foto's: Salon Heleen Hulsmann

Designer-Vintage.com
salon heleen hulsmann
Vestiairecollective.com