Online kledingmarkt groeit 14 procent in 2011
bezig met laden...
De
Maar er zijn in 2011 ook nieuwe online consumenten bijgekomen. Ruim 900.000 Nederlanders hebben afgelopen jaar voor het eerst een bestelling op internet geplaatst, zo blijkt uit het onderzoek. Daarmee komt het totaal aantal online consumenten uit op 10,5 miljoen, een groei van 10 procent in
vergelijking met 2010.
Het gemiddeld besteed bedrag per bestelling is het afgelopen jaar echter verder afgenomen. Online bestellingen hadden het afgelopen jaar een gemiddelde orderwaarde van 115 euro, een daling van 3 procent ten opzichte van 2010. Volgens Thuiswinkel, een belangenvereniging van 1.500 webwinkels in Nederland, is het gemiddelde bonbedrag verder gedaald, omdat consumenten steeds vaker kleinere bestellingen doen. “Het toenemend aanbod, het gemak van online bestellen en de snellere verzending zorgen ervoor dat consumenten vaker kleinere bestellingen via internet doen,” aldus Wijand Jongen, directeur van Thuiswinkel.
In 2012 verwacht Thuiswinkel dat de online kledingmarkt verder blijft groeien. “De online modesector gaat komend jaar significant groeien met een vergelijkbaar percentage als dit jaar. We denken dat de totale omzet van kleding en schoenen eind 2012 uitkomt op 800 à 900 miljoen euro,” aldus Jongen.
In 2012 groeit de online kledingmarkt naar 800 à 900 miljoen |
De belangenvereniging denkt verder dat consumenten door de beschikbaarheid en overlap tussen verschillende verkoopkanalen steeds minder plaats- of tijdgebonden zijn om een aankoop te doen. Volgens Thuiswinkel zullen consumenten daarom vaker kiezen voor het internet als transactiekanaal. In totaal verwacht Thuiswinkel dat de online consumentenbestedingen in 2012 zullen groeien naar 9,8 miljard euro.