Online omzet groeit fors
bezig met laden...
De groei is nog niet ten einde: er zijn nog steeds 2,5 miljoen internetters die nog nooit een online aankoop hebben gedaan. Frank Sibbel: “Voor 2009 verwachten we wederom een forse omzetstijging, ondanks de economische crisis en een dalend consumentenvertrouwen. Consumenten zullen vaker het web gebruiken voor hun aankopen en meer en vaker online gaan bestellen. In 2009 verwachten we dat de online consumentenbestedingen uitkomen op circa € 6 miljard.”
Het succes van online shoppen wordt mede veroorzaakt door de grote tevredenheid onder de online shoppers, betoogt Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “De tevredenheid is al vele jaren constant en hoog. Van de online kopers is 96 procent tevreden over de laatste online aankoop. Het gemak van thuis bestellen is voor de meerderheid van de kopers het belangrijkste voordeel. Daarnaast zijn er steeds meer consumenten die geen belemmeringen zien ten aanzien van online kopen. Een derde van de online kopers geeft aan dat ze helemaal geen nadelen meer zien aan het online shoppen.”
Vooral de segmenten Home Entertainment Software en Consumentenelektronica laten een sterke groei zien in 2008. Beide segmenten hebben een omzetstijging van 59% vergeleken met een jaar geleden. Toch is Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org, voorzichtig met voorspellingen over het nieuwe jaar: “2009 wordt voor iedereen, ook voor webwinkels, een spannend economisch jaar. Het is onbekend in welke mate de financiële crisis invloed heeft op de ontwikkelingen in de online webwinkel markt. Toch geloof ik dat onze sector als één van de winnaars uit deze crisis zal komen. Juist deze financiële crisis zorgt er ook voor dat consumenten bij webwinkels hun slag slaan. Prijs zal bij aankopen een nóg belangrijkere rol gaan spelen. Het internet geeft consumenten de mogelijkheid om heel bewust producten en diensten te kunnen vergelijken. Daardoor is het mogelijk om bewuste prijskeuzes te maken bij online shops.” aldus Nijpels. De cijfers zijn tot stand gekomen in samenwerking met de ruim 1000 leden van de belangenvereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig onderzoek onder 2000 consumenten.