• Home
  • V1
  • Leads
  • 'Op één merk kan een ondermodezaak niet draaien'

'Op één merk kan een ondermodezaak niet draaien'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het nieuwe bodyfashion retailconcept Mood, dat in september zijn eerste winkel opende in Waalwijk, wil uitbreiden in Nederland en België. Mood is een multibrand bodyfashionzaak waar opvallend genoeg een merkproducent achter zit. Komend najaar komen er één of twee filialen van Mood bij in

Nederland. In de toekomst staan ook België en Luxemburg op het programma.

Het retailconcept Mood is ontwikkeld door Bodyfashion United, een dochtermaatschappij van de Nederlandse ondermodefabrikant L. Ten Cate, bekend van Ten Cate en Tweka. Dat merken zelf winkels beginnen, is geen nieuw gegeven. Het aantal multibrand stores neemt af en steeds meer merken besluiten de consumentenverkoop zelf ter hand te nemen. In een eigen winkel of flagshipstore kan men het eigen merk bovendien optimaal presenteren. Ook in de bodyfashionbranche neemt het aantal speciaalzaken zienderogen af. Het gat wordt enerzijds gevuld door ketens als Livera, Hunkemöller en LinChérie en anderzijds met monobrands zoals lingeriemerk Triumph bijvoorbeeld doet.

Volgens Ten Cate-directeur Jan van Nijendaal staat of valt een ondermodezaak echter met de diversiteit van het aanbod. "Op één merk kan een bodyfashionzaak niet draaien." Daarom worden bij Mood naast Ten Cate, merken als Sapph, Esprit, Bruno Banani en Diesel verkocht.

Van Nijendaal bemerkt dat de ondermodemarkt, en dan met name die van het basisondergoed voor het hele gezin, flink onder druk staat. Bestaande winkels ondervinden steeds meer concurrentie van nieuwe aanbieders zoals drogisterijen en textielsupermarkten. Maar ook de merkaanbieders zijn niet zonder schuld. Door A-merken, die voor een groot deel van hun distributie van die speciaalzaken afhankelijk zijn, wordt in zijn ogen te weinig gedaan aan ontwikkeling en innovatie. "Het onderscheidend vermogen van veel A-merken is verdwenen." De consument gaat niet meer voor een specifiek merk naar een speciaalzaak als hij hetzelfde soort onderbroeken bij het Kruitvat kan krijgen, die daar bovendien goedkoper zijn. Zo is de branche een hele groep consumenten aan andere aanbieders kwijtgeraakt.

"De afgelopen jaren heeft de bodyfashionbranche zich in slaap laten sussen. De omzet steeg toch wel. Als een dief in de nacht zijn zo de problemen onze branche binnen geslopen, met een krimpende markt als gevolg."

"Er moet weer meer worden geïnvesteerd in research & development," zegt de directeur. Zelf geeft Ten Cate het goede voorbeeld met de introductie van de 'Naturals' basic underwear serie waar bijna twee jaar aan is gewerkt. De lijn is duurzaam geproduceerd, gemaakt van een nieuwe micro-modal vezel, superzacht en vormvast. "Daarvoor ga je wel naar de speciaalzaak!"

Beeld: Ten Cate

Bodyfashion
l ten cate
Ten Cate