• Home
  • V1
  • Leads
  • Op naar een maatschappij vol aandacht en rust

Op naar een maatschappij vol aandacht en rust

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De hegemonie van de hebzucht is voorbij. Dat stelden trendforecasters Christine Boland en David Shah in hun door Appletizer georganiseerde trendvoorspellingen voor design in 2012. “De nieuwe principes die ons gedrag richting geven,

worden het zoeken naar contact en bezieling, verwondering en de essentie,” denkt Boland.

Zoals altijd zijn de nieuwe trends reacties op de oude. De drukke wereld waarin we nu leven; waarin we op meerdere vlakken in contact zijn met mensen, met informatie, met nieuws. Dat is allemaal leuk, maar ook onoverzichtelijk. Bovendien kost het veel tijd. David Shah parafraseert consumentencommentator Dave Bruno om het uit te leggen: “Ik heb een iPhone, maar ik heb per dag een uur extra nodig om ‘m ook te gebruiken.”

Dat zorgt ervoor dat mensen rust willen. En verdieping. Dat vertaalt zich in dingen die met liefde gemaakt zijn, vol aandacht en met de hand. Mensen willen de ontstaansgeschiedenis ervaren. Er wordt meer samengewerkt. Dingen moeten een ziel hebben, zoals items die zelfgemaakt zijn; zelfgeteelde kruiden en groenten, zelf gebreide sjaals en tassen. “Maar dat heeft ook een keerzijde,” waarschuwt Shah: “De middelmatigheid zal gaan overheersen.”

De natuur blijft ons kostbaar de komende tijd, maar ondanks het verlangen naar ‘groen’ en milieubewust zal de consumptiedrift blijven bestaan. Wel is dat in een andere vorm: “Het paradigma verschuift van hebben naar huren,” legt Boland uit. “We gebruiken dingen zolang we ze nodig hebben en leveren ze daarna weer in.” Shah: “Spullen zullen van hand tot hand gaan. Nu al zijn er stoelen verkrijgbaar waarvan de geschiedenis zichtbaar is; zodat je kunt zien: vóórdat hij bij mij kwam, stond deze stoel in huis bij die-en-die.”

Appletizer
boland
shah
trendpresentatie
trendvoorspelling