Op verzoek van Schoenenreus heet Hotitm nu Topitm
bezig met laden...
H
In december kreeg ze een brief van schoenenketen Schoenenreus. Of ze de naam van haar kinderkledingmerk wilde veranderen, want het leek te veel op de naam van hun schoenenmerk. “Toen ik het merk had geregistreerd hadden zij een half jaar de tijd om bezwaar te maken, maar dat hebben ze niet gedaan. Nu pas, nu ik dertien verkooppunten heb en mijn label bekender wordt, hebben ze me gesommeerd te stoppen met mijn activiteiten.” Ze legde de kwestie voor aan een advocaat. “Het zou er om gaan hangen,” zegt Leutscher. “We hebben sterke punten, maar een rechter kan ook kiezen voor een grote keten die het merk al langer in gebruik heeft.” Financieel wilde ze het risico niet lopen, al gaat het haar nu ook handen vol geld kosten zegt ze, om de webshop, de labels, de knopen en flyers te vervangen.
Schoenenreus laat weten dat de zaak heel simpel is. “Het merk Hot Item is van ons,” zegt CEO Rene de Lege. “Zodra iemand dat merk gebruikt, reageren wij.” Schoenenreus voelt zich niet bedreigd door het nieuwe merk van Leutscher. “Het hoort gewoon niet. De merknaam is van ons en die beschermen wij.”
Volgens Romy Hartman, Margot Span en Rosemarijn van Velzen van Köster Advocaten kunnen de gevolgen van een merkinbreuk groot zijn, zo schreven zij eerder in hun column voor FashionUnited. “Zo kan er een verkoopverbod, afdracht van de winst of schadevergoeding door de rechter worden opgelegd of toegewezen. Bij twijfel over het gebruik van een naam of term in een ontwerp is het belangrijk om vooraf te laten onderzoeken of de naam of een term als merk is geregistreerd.” Leutscher: “Maar zelfs als je een merk hebt geregistreerd moet je beseffen dat er altijd iets kan gebeuren. Je hebt het nooit in the pocket.”
Foto klein: Schoenenreus' Hot Item
Foto groot: Topitm