• Home
  • V1
  • Leads
  • Opa Harry moet duurzame mode op de kaart zetten

Opa Harry moet duurzame mode op de kaart zetten

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Er was eens opa Harry. Hij was een muzikant en zag het leven als een lege notenbalk, die iedereen zelf moet vullen met zijn eigen 'muzieknoten'. De levensles die hij aan zijn kleindochter gaf: 'Find your tune'. Nu komt opa Harry met een fairtrade

wit hemd.

Harry is

een nieuw label van Annouk Post van het trend- en inspiratiebureau met de focus op duurzame mode YOI en Charlotte Waes en Marieke Vinck van Charlie + Mary, een true fashion winkel, webshop en agentschap. Het begon met Post, die het moderne sprookje over Harry schreef. Toevallig heetten de opa's van Post en Vinck beide Harry. "En het is gewoon een toffe naam," zegt de eigenaresse van Charlie + Mary. Post, Waes en Vinck hielden zich alle drie bezig met duurzame mode. "Maar het bleef te veel een niche. Harry heeft een universele boodschap, dat je moet weten wanneer je je goed, relaxt en gelukkig voelt. Wie zich goed voelt, zorgt beter voor de wereld. We hopen met Harry duurzame mode echt op de kaart te zetten."

Modeondernemers zetten label Harry op met crowdfunding

Het label begint met één product, Harry's Gift: een boekje met het verhaal over Harry en een witte tank top voor dames of voor heren. Vinck: "Een wit hemd is mode in de puurste vorm." Om de productie te kunnen financieren, startten de dames een crowdfunding campagne. Volgens Vick biedt crowdfunden de mogelijkheid om direct een netwerk op te bouwen. "Familie en vrienden en mensen die we niet kennen investeerden al in Harry. Ook een paar bedrijven legden geld neer, zoals een bedrijf in schoonmaakmiddelen en een meubelbedrijf."

Het doel

was 15.000 euro, waarvan de productie van het hemd, het boekje, de verpakking en de fotografiecampagne betaald kan worden. Maar om twaalf uur vannacht liep de campagne af. De crowdfundingactie leverde 64 investeerders op die in totaal 4940 euro neerlegden, 32 procent van het doel. Toch maken de drie ondernemers zich geen zorgen. "We gaan door met geld zoeken tot het einde van het jaar. Tot die tijd kan iedereen Harry's Gift nog bestellen voor het huidige, gereduceerde tarief. En we organiseren creatieve evenementen," zegt Vinck. Eerder organiseerden de ondernemers al Harry Dance Event, Harry’s Love Event en Harry’s Whisky Event.

Eerste product is Harry’s Gift

Consumenten die Harry's Gift hebben besteld, kunnen in maart het witte hemd en het sprookjesboek verwachten. "We hebben net de bestelling doorgeven," zegt Vinck. De dames laten eerst duizend keer Harry's Gift produceren. Het Britse duurzame modelabel People Tree produceert de tank tops in India en heeft het maken van de kledingstukken voorgefinancierd. "Alles wordt duurzaam en fairtrade geproduceerd. Daarna wordt het per schip vervoerd. Daarom duurt het tot maart voor de producten hier zijn."

Harry's ambities zijn groter dan duizend hemdjes verkopen aan consumenten. Vick, die ook een agentschap runt met Charlotte Wae, zegt het cadeaupakket te willen verkopen bij minimaal 35 winkels in Nederland, België en Duitsland. "Zo wordt de boodschap van Harry verspreid." En na de witte tank top? "We willen niet per se een modelabel worden. We hebben nu gesprekken met meubelmaker Stegman om kaasplankjes van krijtborden te maken. Daarna denken we aan bretels of hoedjes."

Charlie + Mary