• Home
  • V1
  • Leads
  • Openingsavond AFW: Bas Kosters knipoogt naar sponsor

Openingsavond AFW: Bas Kosters knipoogt naar sponsor

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De modellen stoppen met lopen. ‘Een ogenblik geduld, onze medewerkers zijn nog in gesprek.’ Met kledingstukken waar ouderwetse gsm’s op zijn afgedrukt en muziek met overgaande telefoons en ‘you can ring my bell’ verzet modeontwerper

Bas Kosters zich tijdens de openingsavond van de Amsterdam Fashion Week tegen het hectische leven in de stad. En tegen sponsor Vodafone. Of omarmde hij de geldschieter juist?

‘1
,2, Tree’ heet de herfst- en wintercollectie van modeontwerper Bas Kosters. De collectie; flitsend, met felle kleuren, veel prints en punk invloeden. Op de kleurrijke kledingstukken van Kosters – oversized T-shirts, leggings en harige truien – staan mobiele telefoons afgebeeld.

Kosters opent de catwalkshow op de openingsavond van de Amsterdam Fashion Week (AFW) zelf, playbackend met een oude gsm aan zijn oor en een extravagante feestjurk aan. In het verleden voelde Kosters nog weerstand tegen de AFW. Hij vond het te corporate en schopte met zijn antifashionparty tegen het mode-evenement aan. Vorig jaar toonde hij er toch zijn collectie ‘Fashion Mutant’. Nu sloot hij de handen ineen met sponsor Vodafone om zijn collectie op de eerste avond van de modeweek te presenteren.

Maar Bas Kosters zou Bas Kosters niet zijn als hij niet zou rebelleren. Dus werd het een collectie gericht tegen de moderne technologie, de hectiek in de stad en tegen lange wachttijden bij telefonische helpdesks. Dat minister Verhagen gisteren aankondigde het bellen naar 0900-nummers goedkoper te maken, leek een goede timing voor de presentatie van Kosters. Maar of het echt zo rebels is? “De drang om continu met alles en iedereen in contact te staan is groter dan ooit tevoren. De vraag welke plek mobiliteit en bereikbaarheid in ons leven inneemt, is een vraag die zowel Kosters als Vodafone bezighoudt en heeft geleid tot deze nauwe samenwerking,” aldus een persbericht van de modeweek.

Ook

Sjaak Hullekes, de mannenmodeontwerper uit Arnhem, voelt een weerstand tegen moderne technologie en de menselijke drang naar vernieuwing, dus opent hij de avond met een collectie geïnspireerd op de grondstoffen en elementen van moeder aarde. Hullekes toont schoenen, hoeden, lange mantels waar de kraag een sjaal blijkt en overhemden met veermuismouwen. Bordeauxrood, bruin en blauw keren veelvuldig terug in zijn collectie genaamd ‘Bohemian Dandy’. Hij liet de catwalkshow openen met zijn nieuwe ondermode voor heren. De mannequins toonden de slips, boxers en een string in een oosterse dans. En door de hamamgeur waande het publiek zich voor even in Marrakesh.

De Nederlandse ontwerper Hullekes introduceerde zijn label tijdens Amsterdam Fashion Week in januari 2007. In 2009 won hij de Dutch Fashion Award. En dit jaar mocht hij de zestiende editie van de modeweek in Amsterdam openen. Een hele eer, zo zei hij eerder al in het Financieele Dagblad. Toen hij aan het einde van zijn show ietwat verlegen doch trots het applaus in ontvangst kwam nemen, was hij zichtbaar geëmotioneerd.

De donderdag van het mode-evenement, dat bij deze editie ‘international’ uit de naam haalde, staat traditiegetrouw in het teken van nieuw talent. In het weekend heeft de bezoeker van ‘Fashion Week Uptown’ - gericht op de modeprofessional, inkopers, sponsoren en de modepers - nog shows van Tony Cohen, Erny van Reijmersdal, Jan Boelo en Monique Collignon tegoed.

Yasmine Esser

Foto’s: Peter Stigter

AFW
AIFW
Amsterdam Fashion Week
Amsterdam International Fashion Week
Bas Kosters
Sjaak Hullekes