• Home
  • V1
  • Leads
  • Otto Group investeert 300 miljoen euro in e-commerce

Otto Group investeert 300 miljoen euro in e-commerce

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Neckermann had de online-boot gemist. 'Dat zal ons niet gebeuren' denkt Rainer Hillebrand van de Otto Group. Het Duitse concern gaat daarom de komende jaren 300 miljoen euro investeren in e-commerce. En het bedrijf heeft een doel: in 2015 moet de online

omzet 8 miljard euro bedragen.

Een

nieuwe webshop, met mode- en interieurartikelen, maakt deel uit van de e-commerceplannen van de Otto Group. Het bedrijf zal in 2014 de site met de naam Collins lanceren, gericht op jonge vrouwen. Benjamin Otto en Tarek Müller zullen verantwoordelijk worden voor het project.

Momenteel komt 57 procent van de omzet van de Otto Group uit e-commerce. In thuisland Duitsland is dat 62 procent, door de groei van aankopen via smartphones en tablets. In totaal boekte het bedrijf vorig jaar met de zestig verschillende websites, een omzet van 5,7 miljard euro. Een jaar geleden was de online omzet nog 400 miljoen euro.

Rainer Hillebrand vice-voorzitter van de Raad van Bestuur van de Otto Group en sinds augustus vorig jaar verantwoordelijk voor de e-commerce activiteiten van het bedrijf, zegt in een persbericht dat Otto als geen ander in staat is om de slag online te maken, omdat het bedrijf opereert in de hele waardeketen. Het bedrijf ging in 1995 voor het eerst verkopen via internet. In dat jaar ging de Duitse Otto.de online. In 2010 bereikte Otto het omslagpunt: e-commerce was sindsdien het belangrijkste verkoopkanaal.

Naast de postorderbedrijven Otto, zijn ook bedrijven als BonPrix en Shopping24 in het bezit van de Otto Group. Het concern bestaat uit 123 bedrijven en is aanwezig in meer dan 20 landen in Europa, Noord-en Zuid-Amerika en Azië. In het afgelopen boekjaar genereerde de Otto Group een omzet van 11,8 miljard euro. In het segment multichannel retail was de omzet 10 miljard euro. In deze divisie bevinden zich onder andere sportartikelen retailer SportScheck en meubelbedrijf Crate and Barrel. Otto wil voor deze winkels meer focussen op verschillende verkoopkanalen door bijvoorbeeld alle SportScheck winkels uit te rusten met iPads.

Sinds november 2012 is de Otto Group ook in het bezit van de merkrechten van het failliete Neckermann.de, het logo en de internetdomeinen van de Duitse tak van het postorderbedrijf. Retaildeskundige Paul Moers vorig jaar stelde in een interview met FashionUnited dat Neckermann te laat is begonnen aan de overstap van postorderbedrijf naar internetwinkel. “Neckermann is te lang blijven hangen in hun ouderwetse, analoge wereld. Neckermann heeft zijn kans pas veel te laat gegrepen en dat is het management volledig aan te rekenen,” aldus de retailexpert. Otto hoopt - door de 300 miljoen aan investeringen in e-commerce - niet hetzelfde lot beschoren te zijn.

Foto klein: de eerste Otto catalogus in 1950
Foto groot: catalogus herfst en winter 1957/58 en herfst en winter 1993/94

Otto
Otto Group