• Home
  • V1
  • Leads
  • Outfittery wil mannen er stoer uit laten zien

Outfittery wil mannen er stoer uit laten zien

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Nog maar een paar dagen en dan worden de eerste Belgische pakketjes van Outfittery verzonden. In Nederland ging de de Duitse modewebshop in maart van start. De online winkel voor mannen biedt iedere klant een online stylist of personal shopper die helpt bij het kiezen van een

outfit. Een oplossing voor de luie en misschien niet zo fashionable mannen. FashionUnited sprak met de Benelux countrymanager Peter Gamelkoorn, die in maart 2014 werd aangesteld om alles in goede banen te leiden.

Outfittery is gestart in 2012 door twee vrouwelijke ondernemers, Anna Alex en Julia Bosch en komt voort uit een start-up die oorspronkelijk Paul Secret werd genoemd. Bij een eerste bezoek aan de site wordt via een vraag-antwoord systeem met afbeeldingen de kleedstijl van de mannelijke klant bepaald. Vervolgens krijgen klanten een 'persoonlijke' stijl expert aangewezen die hen verder helpt. Consumenten krijgen de kleding kosteloos thuisgestuurd en betalen alleen wat zij willen houden. Ook terugsturen (of laten ophalen) is gratis. Het bedrijf is nu actief in zes landen - Duitsland, Nederland, België, Luxemburg, Zweden en Denemarken - dankzij een kapitaalinjectie van 13 miljoen euro.

Waar houdt u zich vooral mee bezig als Countrymanager?
“Ik ben in het begin vooral bezig geweest met het optimaliseren van het product; de site, de manier waarop we de boxen versturen en de reacties van de Nederlandse klanten. Daarnaast moet ik natuurlijk een team opbouwen. Ik zoek een hoop stylisten die de weg kunnen vinden in de fashionwereld en tegelijk een prettige manier van communiceren hebben met onze klanten. Ze moeten ook nog allemaal in Berlijn willen werken.
Ik kijk naar de teksten op de site en de e-mails die verstuurd worden, of die allemaal wel op de goede manier geschreven zijn. Daar komt bij: het testen van pagina’s, televisiespots en andere ideeën waarmee we onze klanten via marketingkanalen proberen binnen te krijgen. Niet te vergeten, de zoektocht naar partners in Nederland of België waarmee wij willen samenwerken. Kortom, er komt een hoop bij kijken.”

Is het aanbod van producten voor ieder land verschillend?
“Een overlap qua merken die het goed – Jack and Jones, Tommy Hilfiger- doen, is er wel. Het makkelijkste is de spijkerbroek. Wij hoeven over het algemeen niet in ieder land verschillende spijkerbroekmerken aan te bieden om de vraag van de klant te beantwoorden. We hebben nog geen specifieke merken waarmee we alleen op België gericht zijn, maar dat gaat wel komen. “

Wat is volgens u het verschil tussen Nederlandse en Belgische consumenten?
“Ik heb bij verschillende bedrijven gewerkt die weliswaar niks met fashion te maken hebben, maar waar wel een groot verschil tussen Nederlanders en Belgen te merken is. Over het algemeen zijn Belgen iets conservatiever. Niet zo erg als de Duitsers, want zij zijn bijvoorbeeld niet bereid om met kleur te experimenteren zoals Nederlanders dat doen. Belgen zouden sneller kleurentrends – bijvoorbeeld neonkleuren- oppakken, maar niet zo snel als Nederlanders.”

Wat is uw visie op het verminderen van het retourpercentage?
“De band tussen de stylist en de klant is belangrijk. Outfittery probeert steeds meer te leren over zijn klanten. Over twee weken zijn we bijvoorbeeld bij een groot evenement in Nederland –mag nog niet al te veel over gezegd worden- waar we iets presenteren wat de retouren moet gaan verminderen op langere termijn. Het gaat om een ‘men-scan’. De man draait een rondje in de machine en krijgt een 3d scan van het lichaam. De computer die erachter zit, rekent aan de hand van de scan de kledingmaten uit. Het resultaat wordt via de mail doorgestuurd. Met zo’n box geef je mannen dus meer inzage in hun kledingmaten. Wij kunnen zo beter de kleding samenstellen en strepen een reden weg om kleding terug te krijgen.”

Hoe staat het met de investering van 13 miljoen euro die Outfittery een half jaar geleden ontving?
“Ik denk dat we goed in het kapitaal zitten en nog een redelijke buffer hebben. Ik zit niet zo diep in de financiën om daar een bedrag aan vast te koppelen. We proberen zo snel mogelijk winstgevend zijn in de landen waar we opereren. De investering is vooral uitgegaan naar de kledinginkoop. We hebben meer dan 100.000 klanten die allemaal een eigen smaak, wens en maat hebben. De kledingvoorraad moet daarom groot zijn. Een ander gedeelte van de investering gaat naar de marketing. Het kost geld om ons concept bekend te krijgen bij de mannelijke bevolking. We proberen op verschillende manieren bekendheid te krijgen: via social media, search enging, marketing etcetera.

We hebben onze marketing moeten remmen, omdat elke aanvraag van de klant een bepaalde tijd nodig heeft. Iedere klant neemt tijd in beslag van onze stylisten. We hebben een beperkte capaciteit. Onze reclames kunnen we niet op de grote televisiezenders in Nederland laten zien, omdat we dan in een keer enorme golf aan inschrijvingen krijgen die niet verwerkt kunnen worden.”

Gaat Outfittery nog verder uitbreiden?
“We gaan zeker uitbreiden, maar waarheen durf ik niet te zeggen. In eerste instantie binnen Europa omdat dat logistiek het beste te behappen is. Mijn doel is in ieder geval marktleider te worden in Nederland. Ons concept is niet nieuw, dus we hebben een kleine achterstand.
In België willen we eerst voet aan de grond zetten. De site en het logistieke systeem staat, alleen de bekendheid nog. De Belgische concurrentie is laag, dus daar willen we ook marktleider worden. En het is natuurlijk stoer om de mannen daar er beter uit te laten zien.”

Luuk Krekels

Outfittery