'P.C. Hooftstraat komende jaren steeds luxer'
bezig met laden...
De economische crisis heeft volgens Cushman & Wakefield nauwelijks effect op de detailhandel in het luxe segment. Het aantal transacties in de P.C. Hooftstraat steeg de afgelopen jaren zelfs: zeven in 2012, negen in 2013 en al acht in 2014. In totaal telde Cushman & Wakefield de afgelopen 2,5 jaar 25 transacties in de straat.
Volgens Cushman & Wakefield vestigen luxe merken zich graag dicht bij elkaar, om zo optimaal te kunnen profiteren van rijke toeristen met een brandende portemonnee in hun tas. Niet-Europese toeristen kunnen in de P.C. Hooftstraat bovendien shoppen met fiscaal voordeel.
Beleggers hebben volgens Cushman & Wakefield grote interesse in de P.C. Hooftstraat. Vooral als het mogelijk is om twee panden samen te voegen of een winkel uit te breiden. De vastgoedadviseur denkt dat de winkelstraat de komende jaren zijn positie als een veilige haven voor particuliere beleggers in Nederland kan houden.
In 2015 krijgt P.C Hooftstraat redesign en nieuw wegdek
Toch ging het niet altijd alleen maar goed in de luxe winkelstraat, die zo’n halve eeuw geleden nog een heel ‘gewone’ Amsterdamse straat was. Twee jaar geleden luidden ondernemers in het gebied de noodklok. Jarenlange verbouwingen en sluitingen van musea hadden zijn weerslag gehad op de aantrekkelijkheid van het winkelgebied. Werkzaamheden aan de openbare ruimte veroorzaakten overlast, en de komst van nieuwe winkels leverden irritante, lelijke busjes op.
Voor het komende jaar staat er weer een verbouwing gepland. Stadsdeel Zuid wil de P.C. Hooftstraat in 2015 een nieuw design geven. Over het verbreden van de trottoirs en het aantal parkeerplaatsen wordt nog gediscussieerd.