• Home
  • V1
  • Leads
  • Paprika tekent voor acht nieuwe Nederlandse locaties

Paprika tekent voor acht nieuwe Nederlandse locaties

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Paprika, de Belgische modeketen voor vrouwen met een maat 44 en groter, wil zo snel mogelijk de Nederlandse markt veroveren. Binnen twee jaar moeten een veertigtal winkels in Nederland openen. Op dit moment zijn er winkels in Maastricht, Breda en Eindhoven en heeft de keten

acht shop-in-shops in de V&D. "We willen zo snel mogelijk naamsbekendheid opbouwen, dus we doen geen half werk en tekenen in de komende twee weken alvast voor acht nieuwe locaties," aldus CEO Corneel De Maeyer.

Paprika wil veertig Nederlandse winkels openen binnen twee jaar

Paprika bestaat in België al zo'n tien jaar en is sinds september vorig jaar ook in een aantal Nederlandse steden verkrijgbaar. "De eerste verkooppunten waren shop-in-shops. Daarmee konden we de markt testen en Paprika in Nederland snel breder maken. Ze waren gelijk goed." vertelt De Maeyer. "De V&D is daarnaast voor ons een prima partner, omdat we de shop-in-shops volgens ons eigen concept inrichten en bovendien ons eigen personeel mogen neerzetten. Op die manier kunnen we de service, één van Paprika's belangrijkste kenmerken, hooghouden. Dat de V&D een webshop heeft waarin ons merk zichtbaar is, helpt natuurlijk ook om de naamsbekendheid te vergroten."

Toch is meer shop-in-shops openen niet prioriteit nummer één. De topman legt uit dat hij meer eigen winkels wil openen om de zichtbaarheid van Paprika in Nederland te vergroten. "Ik wil dat mensen door een winkelstraat lopen en ons herkennen." Multichannel manager Maartje van Doorn, die eerder voor V&D, Scapino, H&M en MS Mode werkte, voegt daar aan toe: "We willen alleen A1 locaties in de grotere steden. De panden moeten niet te groot zijn, tussen de 100 en 150 vierkante meter."

De Maeyer is van mening dat de Nederlandse modebranche in zwaar weer verkeerd, gezien de vele reorganisaties en sluitingen van kledingwinkels. "Ik denk echter dat Paprika hier een gat in de markt is. We zijn anders dan andere plussize-ketens in Nederland, omdat we echte mode verkopen," vertelt de Maeyer uit. "Volgens ons is de vrouw hier klaar voor Paprika. Tien jaar geleden liep Nederland wat betreft mode achter op andere landen en was het nog een soort discountland, maar inmiddels is de markt veel internationaler geworden." Dit komt, aldus de CEO, door de introductie van winkels als Vero Moda en Zara, die meer trendy kleding in het straatbeeld hebben gebracht.

Paprika wil gat in Nederlandse markt vullen met trendy mode in grote maten

In Nederland zal Paprika gefocust zijn op een goede service, professioneel advies en het creëren van een intieme boetieksfeer. "We denken dat daar in Nederland veel behoefte aan is," legt De Maeyer uit. "Overigens is het natuurlijk niet zo dat dat in België heel anders is, maar we kunnen hier in Nederland een compleet nieuw concept neerzetten. In België willen we uiteindelijk wel dezelfde richting opgaan, maar moeten we de aanpassingen geleidelijk doorvoeren. De nieuwe winkels die we in België openen, zijn wel volgens de nieuwe formule."

De collectie van Paprika in Nederland kan enigszins afwijken van die in België. "We kopen in op zes weken en hebben elke week nieuwe items in de winkel hangen. Daardoor kunnen we snel inspringen op wat de klant wil. Loopt zalmroze goed, dan zorgen wij voor meer kleding in die kleur. Is het warm in oktober, dan passen we onze collectie daar op aan," aldus De Maeyer.

Paprika werd in 2003 opgericht door Jacques Hayez en Fabienne Bulteel. Momenteel heeft het bedrijf 81 winkels in België, Luxemburg, Nederland en Frankrijk. De Maeyer vertelt dat verdere uitbreiding op de stapel staat: "We zijn nu Duitsland aan het bekijken en ik denk dat we ook daar een voorsprong hebben op andere ketens door onze tien jaar ervaring."

Corneel De Maeyer
Maartje van Doorn
Paprika
V&D