• Home
  • V1
  • Leads
  • Parijse lingeriebeurs Mode City blij met nieuwe datum

Parijse lingeriebeurs Mode City blij met nieuwe datum

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Eén grote hal in plaats van twee kleine voor lingeriebeurs Mode City, een nieuw trendforum genaamd Eden, een ruimere en lichtere opzet en een directe doorgang naar Interfilière, voor stoffen en fournituren. Maar de belangrijkste verandering is het

verplaatsen van de beurzen van september naar juli. Séverine Marchesi, de Commissaire Générale bij de beurs: “We hebben er ruim zes jaar over getwijfeld.”

Het was geen gemakkelijke beslissing volgens Séverine Marchesi, beursmanager van Mode City. “Zes jaar lang hebben we de voors en tegens tegen elkaar afgewogen. Toen de beurs zo’n vijfentwintig jaar geleden werd opgezet, werd er voor september gekozen. Maar de markt is veranderd. En september is nu heel laat is het seizoen.”

Het enige nadeel is volgens Marchesi de start van de uitverkoopperiode in landen als Frankrijk en Italië. Maar met 550 exposanten, vijftig meer dan vorig jaar, lijkt de nieuwe datum een goede keus. “De eerste dag hadden we al 17 procent meer bezoekers,” zegt de beursmanager. In totaal bezochten 15.209 inkopers Mode City, volgens de organisatie 10 procent meer dan vorig jaar. Marchesi geeft aan dat er vooral meer zelfstandig winkeliers afreizen naar Paris Expo bij Porte de Versailles. “In september hadden ze vaak al hun geld al uitgegeven.”

Rien Dekkers, managing director van de Nederlandse merken Beachlife en het vrij nieuwe Loungelife, is blij met de nieuwe datum van de beurs. “Vorige jaar hebben we Mode City overgeslagen en hebben we op 5 Elements in Berlijn gestaan,” zegt Dekkers. “De Parijse beurs was gewoon te laat voor ons.” En de zaken gaan goed volgens hem. “We hebben nieuwe klanten in Oostenrijk opgedaan. Ook zijn er geïnteresseerden uit Australië.”

Minder positief is Christian Heydenrijk, de illustrator van de verpakkingen van Magic Bodyfashion, het merk voor figuurcorrigerende kleding voor vrouwen. In de stand komen veel inkopers die willen weten hoe het merk zich staande houdt na de brand in hun bedrijf, eerder dit jaar. “Persoonlijk vind ik het verplaatsen van de beurs een slecht idee. Kijk hoe rustig het is, we missen alle aanloop van de bezoekers aan Pret-a-porter Paris.” Dan nuanceert hij zijn mening: “Al moet ik wel zeggen dat de inkopers die langskomen wel serieuzer zijn.”

Nieuw op de beurs is trendforum Eden, gepresenteerd door Trend Union, het bedrijf van Li Edelkoort. Terug van weggeweest is het Ultra Défilé, een modeshow in het teken van creativiteit. Dit maal schuiven zevenhonderd genodigden niet aan op de beurslocatie zelf, maar in het Pavillon Cambon aan het Place Vendôme, om te kijken naar 64 lingerie- en badmodecreaties: ‘prototypes’ van verschillende lingerie- en badmodemerken.

Naast Mode City is Interfilière, de beurs voor stoffen en fournituren in de lingerie- en badmode-industrie, met 304 exposanten. Bezoekers van Mode City kunnen in dezelfde ruimte blijven en, na het scannen van hun toegangsbadge, gelijk doorlopen. Marchesi: “Andere jaren moesten bezoekers eerst weer naar buiten, dat vonden ze niet zo prettig.” Trends worden op Interfilière toegelicht door onder andere Concepts Paris, het trendbureau van de Nederlandse Jos Berry. Sensualiteit is volgens Jennifer Kell van het bedrijf aan het veranderen: retrolooks als de puntbh komen terug, loungewear wordt vrouwelijker en minder sportief.

De winterbeurs Salon International de la Lingerie en de wintereditie van Interfilière worden gehouden van 21 tot en met 23 januari 2012. Séverine Marchesi geeft aan tevreden te zijn over de huidige datum van Mode City. De zomerbeurs zal volgend jaar daarom weer plaatsvinden in juli.

Yasmine Esser



Klik hier voor foto's van Mode City.

INTERFILIERE
Mode City