• Home
  • V1
  • Leads
  • Pascal Zantman: ‘Ik wilde A-rticles al heel lang hebben’

Pascal Zantman: ‘Ik wilde A-rticles al heel lang hebben’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Zes jaar nadat damesmodelabel A-rticles door eigenaar Secon Group werd stopgezet, herlanceert de Zantman Modegroep het Nederlandse merk. Over twee weken is op de vakbeurs Modefabriek de nieuwe wintercollectie te zien.

Waarom heeft Zantman de merkrechten gekocht en wat zijn de plannen?

Wa
arom heeft u A-rticles gekocht?
Pascal Zantman: “Ik wilde het al heel lang hebben. Ik had de Secon Group al eens benaderd, maar pas afgelopen najaar wilden ze het verkopen. Pakweg zeventien jaar geleden verkocht ik het Duitse merk Bogie in Nederland en A-rticles was toen mijn grootste concurrent. Ik heb het altijd een sterke naam gevonden en het was een zeer succesvol label.”

Wat heeft u precies gekocht?
“De naam, het concept, de historie inclusief style sheets en maatvoering, en het vertrouwen. Dat laatste is wat mij betreft het meest belangrijk. Toen Secon in 2005 stopte met het merk was dat niet omdat het slecht ging, maar omdat zij zich op andere labels wilden concentreren. A-rticles heeft nog steeds een positieve vibe, het is in de modewereld een begrip.”

Hoe wordt A-rticles nu gelanceerd?
“Door het bestaande styling team van ‘Mart by Mart Visser’, het confectielabel van couturier Mart Visser, dat het label de laatste vier seizoenen tot een groot succes heeft gemaakt. Mijn vader - Frans Zantman - neemt de operationele leiding van A-rticles op zich. Het Nederlandse topmodel Frederique van der Wal wordt het gezicht van het merk en is aanwezig bij de presentatie op de Modefabriek op 23 januari aanstaande. De eerste wintercollectie omvat 120 à 140 stuks. Oude A-rticles klanten zullen het herkennen aan de vrouwelijkheid en ongecompliceerdheid, de fijne knits en vrouwelijke prints die in eigen huis ontworpen zijn. Ik verwacht dat onze huidige retailklanten het zullen inkopen omdat het jong is en breed in de markt wordt gezet. Ik denk ook dat wij hiermee een heel nieuwe groep klanten kunnen aantrekken.”

En wat verandert bij 'Mart by Mart Visser'?
“We slaan een seizoen over. In juli volgt een herlancering met de zomercollectie voor 2012. Het wordt exclusiever, hoger gepositioneerd en er komt een nieuw styling team op. Hoewel dat label met zo'n 150 retailklanten zeer succesvol is, kon Mart zich er de laatste tijd niet meer in herkennen. Het is commerciëler geworden en breder in de markt gezet, maar het handschrift van Mart Visser was zoek geraakt. Daarom hebben we gezamenlijk besloten terug te gaan naar de kern, ‘back to the roots’.”

Wat verwacht u van A-rticles?
“Toch zeker 150 verkooppunten in het eerste seizoen. Ik werd direct door geïnteresseerde klanten benaderd toen in november bekend werd dat wij A-rticles hadden gekocht. We starten in Nederland en België en gaan met de tweede collectie, aankomende zomer, ook winkels in de rest van Europa benaderen.”

Er is ook een historische band.
“Jazeker, A-rticles komt uit de stal van de oorspronkelijke Zantman Modegroep, het modebedrijf dat mijn vader in 1992 middels een management buy-out aan de Secon Group verkocht. Dat het nu weer deel uitmaakt van ons bedrijf voelt dan ook heel goed. Het is iets van onszelf. We zijn er heel blij mee.”

A-rticles
Zantman