Zonnebrillenwinkel Sunculture opent haar eerste winkel in Amsterdam. In de winkel worden minimalistische Scandinavische brillen verkocht, maar ook futuristische modellen. Zes van de acht merken die ze verkopen zijn nog nooit geïntroduceerdin Nederland. Alle brillen zijn handgemaakt. De reden? “Wij voelen de behoefte aan contact met degene die jouw spullen heeft gemaakt.”
De smalle winkel in de Oude Pijp is minimalistisch ingericht. De zonnebrillen staan op glazen platen, in de winkel staat alleen een oude toonbank. Eigenaren Ad Oner en Mark Reiff (beiden 24 jaar) kwamen bij toeval op deze locatie. Oner: “Het was eigenlijk helemaal niet de bedoeling dat we een winkel zouden openen, het zou blijven bij een webshop. We hoorden via via dat dit pand leeg stond dus dachten we: waarom ook niet?”
Nieuw is
het ondernemen niet voor de ondernemers. "Wij hebben al vier jaar een webwinkel; ikhebeenbril.nl. Hier verkopen wij goedkope zonnebrillen voor op festivals. Door deze winkel ontwikkelden we een
feeling voor zonnebrillen. We zagen dat Nederland weinig vernieuwend is op het gebied van zonnebrillen." Na deze ontdekking zijn Oner en Reiff gaan uitzien naar mogelijkheden voor een winkel met duurdere zonnebrillen. Ze selecteren de ontwerpers op de passie voor het product dat ze maken. Dit hebben de mannen gevonden in merken als Han, W/Sün en Hitek. Han en W/Sün zijn Scandinavische merken. Deze brillen zijn minimalistisch. Die van Hitek daarentegen zijn futuristisch. De glazen hebben geen bolling en de monturen zijn van staal. Passie voor hun product hebben deze ontwerpers; alle brillen zijn handgemaakt. Oner: “Doordat een bril handgemaakt is voel je de passie en aandacht die achter de bril zit. Bij de bril van een groot merk verlies je als drager het contact met de maker, terwijl een zonnebril heel persoonlijk is.”
Ook in de webshop is gekozen voor zoveel mogelijk persoonlijk contact. Wanneer je op een bril klikt zie je een filmpje met informatie over de ontwerper. Verder staat bij iedere bril een prullenbak icoontje. “Op deze manier kan de klant een selectie maken van brillen die hij leuk vindt. De volgende keer als je op de site kijkt kom je alleen de brillen tegen die jij interessant vindt. Verder is dit icoontje voor ons ook handig: we kunnen op deze manier bijhouden of een bril aanslaat of niet.” Of dat ook gaat betekenen dat minder populaire brillen uit de collectie worden gehaald weet Oner nog niet. “We moeten nog even zien hoe het loopt.”
De zonnebrillen zijn verkrijgbaar van 90 euro tot 265 euro.
Foto zonnebril: Han