• Home
  • V1
  • Leads
  • Pauw opent eerste shop-in-shop in VS

Pauw opent eerste shop-in-shop in VS

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

In alle stilte is het Nederlandse modeconcern Pauw de afgelopen jaren flink uitgebreid. Het aantal winkels in eigen land is in vijf jaar tijd gegroeid naar 27 en in het buitenland zijn nu 150 verkooppunten. Voorlopig hoogtepunt is de eerste eigen shop-in-shop

in warenhuis Saks Fifth Avenue in New York die eind januari open ging.

Pauw

heet nu Pauw Amsterdam. Door de toevoeging van de plaatsnaam is het in het buitenland direct duidelijk waar het merk vandaan komt. "Amerikaanse consumenten zijn gek op Europese merken en er werd vaak gevraagd naar de herkomst van Pauw," zegt Export manager Margot Pascal, "de toevoeging 'Amsterdam' draagt bij aan de verkoop in de Verenigde Staten."

Saks kwam met het aanbod een permanente shop-in-shop te openen. Daar bevindt Pauw zich nu op 35 vierkante meter naast bekende namen als Brunello Cucinelli, Stella McCartney en Armani. Een 'golden triangle', vindt Pascal. Pauw wordt sinds 2008 bij warenhuisketen Saks Fifth Avenue verkocht. "Eerst alleen in New York, Beverly Hills en San Francisco, maar inmiddels bij 24 filialen in het hele land," vertelt Christiaan Klein Pauw die verantwoordelijk is voor de retailexpansie van het merk. In totaal zijn er zo'n 45 verkooppunten in de VS.

Christiaan Klein Pauw is derde generatie binnen het familiebedrijf dat vermoedelijk - "we weten het niet exact" - in 1948 werd opgericht. Zijn moeder, Madeleine Pauw, is hoofdontwerper en de vrouw achter de klassiek romantische stijl waar het merk bekend mee werd: vrouwelijke 'leger'-jasjes met veel knopen en opstaand kraagje gecombineerd met romantische bloesjes en volumineuze rokken. Een stijl die de laatste tijd volgens Klein Pauw enigszins is veranderd en verfrist. De focus van het bedrijf ligt op de damescollecties, maar Pauw produceert en verkoopt ook herenmode. "In de dameswinkels wordt voor 80 procent eigen label en 20 procent andere merken verkocht zoals Dries van Noten en Golden Goose Deluxe," zegt Klein Pauw, "in de herenmode is dat precies andersom en verkopen wij merken als Cesare Attolini, Kiton en Loro Piana." Plannen om de herenmode van het merk Pauw uit te breiden zijn er niet, "in de damesmode zijn nog volop groeimogelijkheden".

Groeimogelijkheden in het buitenland vooral, Pauw is onder meer verkrijgbaar in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Italië en buiten Europa in Australië en Japan. Alleen in Japan werkt het merk met een agent, overal elders houdt Pauw de verkoop en distributie in eigen hand.

De opening van de shop-in-shop is een eerste stap. "Saks Fifth Avenue in New York heeft een voorbeeldfunctie in de branche. Een ieder die de stad bezoekt, gaat daar een kijkje nemen." Klein Pauw verwacht dat het tot meer shops zal leiden. Zowel bij de Amerikaanse warenhuisketen zelf als bij warenhuizen elders.

Pauw