Peet Dullaert wint Frans Molenaar-prijs
bezig met laden...
De jur
De ontwerper was voor zijn collectie namelijk op zoek gegaan naar nieuwe manieren om subtiele luxe in ontwerpen te verwerken. Daarvoor had hij zich laten inspireren door kroonjuwelen uit de tijd van de Romanov’s; de Russische tsaarfamilie die in 1917 werd afgezet. Toen het gezin korte tijd later gevangen werd genomen, verstopten de vrouwen hun juwelen in hun korsetten. Dullaerts oma heeft een van deze kroonjuwelen, een broche van goud en onyx in de vorm van twee bloemen, geërfd. Zij kreeg het sieraad van een vriendin die het ooit van koning Juliana kreeg. Zij had de broche weer van Anna Palowna, de Russische vrouw van koning Willem II, geërfd.
Deze verborgen rijkdom bracht Dullaert op het idee om acht lagen stof over elkaar te stikken voor een jurk en broek. De rechte, sobere ontwerpen dansten door de flinterdunne lagen stof bij het lopen om het lichaam heen en creëerden een soepel, vloeiend silhouet. Ook keerde zijn inspiratiebron letterlijk in zijn ontwerpen terug doordat Dullaert grote Swarovski stenen in breisels verwerkte.
Het geld gaat Dullaert, die cum laude afstudeerde aan de ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten, gebruiken om voor zichzelf te beginnen. Het was overigens niet de eerste keer dat Dullaert een Nederlandse modeprijs won. In zijn tweede jaar werd hij bekroond met de Triumph Inspiration Award. De jury koos unaniem voor zijn perzikkleurige body met assymetrische volupteuze kraag. Ook tijdens zijn stage bij het Franse modehuis Lanvin viel hij op: hij werd gevraagd om mee te werken aan een speciaal project met hoofdontwerper Alber Elbaz.
Opvallend was dat in totaal vier van de vijf genomineerden afkomstig waren van de ArtEZ. Eenzame uitzondering was Hoi Man Cheung, die onlangs haar diploma behaalde aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Een tegenvaller was de nieuwe locatie waar de Frans Molenaar-prijs werd uitgereikt. In plaats van de Zuiveringshal op het Westergasterrein in Amsterdam was dit keer gekozen voor het schoolgebouw van de Meesteropleiding Coupeur. Een slimme zet van de organisatie om aandacht te vragen voor de vakopleiding, maar de krappe hal bleek niet erg geschikt als catwalk. Modellen moesten tussendoor wachten om elkaar in de gang te kunnen passeren en een aantal fotografen was wegens ruimtegebrek genoodzaakt om half vanuit een lokaal foto’s te maken.
Stephanie Broek
Foto's: Peet Dullaert door Meinke Klein