Perfectly Basics start met virtueel passen
bezig met laden...
De nieuwe ‘Fit Visualizer’-tool vraagt de gebruikers de maten op te nemen van een kledingstuk dat hen perfect zit. Vervolgens worden deze maten toegepast op een online verkrijgbaar product. Het eigen kledingstuk wordt als het ware virtueel over het geselecteerde artikel gelegd.
Virtusize vergelijkt kledingstukken in plaats van het lichaam
Virtusize onderscheidt zich hiermee van andere virtuele pastools als Metail, My Virtual Model en Truefit, die de maten van het lichaam als uitgangspunt nemen. “Met behulp van Virtusize kun je juist je favoriete blazer of broek vergelijken in plaats van je lichaam,” legt online marketeer Marc Schuurman uit. “Dat maakt deze tool uniek. De borstomvang en schouderlengte zeggen bijvoorbeeld niets over hoe een kledingstuk valt. Dit kan met Virtusize wel in kaart gebracht worden door een bestaand jurkje dat als gegoten zit te vergelijken met een nieuw product.”
Wanneer de bezoeker een kledingstuk van Perfectly Basics aanschaft, slaat Virtusize automatisch de maten van dit artikel op in het account en worden ze onthouden voor volgende bestellingen.
Het doel van de nieuwe virtuele paskamertool is de klanttevredenheid verhogen en het aantal retouren reduceren. “We hopen hiermee de service te verbeteren en meer gemak te bieden en tegelijkertijd het aantal retouren terug te dringen. Dat is voor zowel ons als de klant fijner, die toch weer naar een Post NL- of Kialapunt moet om een kledingstuk terug te sturen. Nu weten wij als een klant zowel een S als een M besteld zeker dat een van de twee geretourneerd wordt. Dat hopen we hiermee te voorkomen.”
Doel van de nieuwe tool is service verbeteren en retouren terugdringen
De ‘Fit Visualizer’-tool is momenteel al te gebruiken bij ruim 60 procent van de kledingstukken in het assortiment van Perfectly Basics. De eerste reacties noemt Schuurman ‘veelbelovend’. “We kunnen exact meten hoe vaak erop geklikt wordt en in de eerste twee dagen hebben we al tal van berichten gekregen dat de tool zo fijn werkt.”Virtusize werd in 2011 opgericht door een groepje Zweedse internetondernemers. In drie jaar tijd is het bedrijf met behulp van investeerders als de Zweedse belegger Öresund en Fredrik Åhlberg, het voormalig topman van eBay Europe, tot een marktleider. Onder meer Asos, Acne, Esprit, Nelly en S. Oliver werken samen met Virtusize en de virtuele paskamertool wordt door consumenten in meer dan 100 landen gebruikt.
Perfectly Basics werd in 2006 opgericht door Birgit van den Beemt en Peter Blaas en groeit uit tot de eerste Nederlandse succesvolle multi-brandwebshop. Het bedrijf heeft 21 werknemers in dienst en verkoopt dameskleding, tassen, schoenen, accessoires en lingerie van merken als Theory, T by Alexander Wang, Helmut Lang, Marc by Marc Jacobs en Stella McCartney.