• Home
  • V1
  • Leads
  • Personeel de Bijenkorf in Francisco van Benthum

Personeel de Bijenkorf in Francisco van Benthum

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

N

a brillen voor Specsavers is de Nederlandse mannenmodeontwerper Francisco van Benthum ook achter de tekentafel gedoken voor de Bijenkorf. De kleding voor het warenhuis zal echter niet in de rekken hangen. Het gaat om

bedrijfskleding voor zo'n tweeduizend medewerkers van de Bijenkorf. "De Bijenkorf wilde meer mode uitstralen, passend bij het nieuwe, luxe imago van de winkels," zegt de ontwerper tegen de Telegraaf.

De

kleding: rokken, broeken, jurken, jasjes, vesten en pakken in donderblauw met ‘Bijenkorf’-honinggele accenten. “Alles is met elkaar te combineren en is geschikt voor ieder figuur,” zegt Suzanne van de Velde, woordvoerder van de Bijenkorf. Het warenhuis was al sinds eind 2010 aan het peinzen over nieuwe uniformen voor het winkelpersoneel. “Het moest meer passen bij het tijdsbeeld. En meer fashion, want we hebben als winkel ook meer aandacht voor mode.” Een werkgroep koos Van Benthum. Zijn stijl, stofgebruik en oog voor detail past bij de Bijenkorf.

Voor de bedrijfskleding voor het warenhuis hield Van Benthum rekening met de wensen van het personeel. Zo sprak hij met medewerkers van alle filialen. En hoewel hij zich vooral met mannenmode bezig houdt, weet hij best dat vrouwen graag laagjes dragen, zo zegt hij tegen de Telegraaf. "Een smallere broek draagt, mits goed gesneden, ook lekker. De mannenpakken zijn scherp gesneden, ze kloppen met het huidige modebeeld. Maar het is bedrijfskleding, geen mode voor op de catwalk. En je kunt nooit iedereen gelukkig maken."

Volgens de Telegraaf moeten de mannen nog wel wennen aan de slanke snit van de pakken en de vrouwelijke personeelsleden aan de getailleerde jasjes. Maar volgens Van de Velde waren de reacties op de kleding goed. “Na een proef waren er wat opmerkingen, die zijn verwerkt. Nu is het wachten tot de productie klaar is. Het personeel heeft de kleding dus nog niet.Vanaf september worden de uniformen gedragen in de winkels.”

Voor Van Benthum, die later dit jaar een nieuwe conceptstore gaat openen in Amsterdam, is het niet de eerste keer dat hij bedrijfskleding maakt. Zo ontwierp hij, samen met Oscar Raijmakers, ook al uniformen voor luchtvaartmaatschappij Transavia.

De ontwerper won eerder dit jaar het Cultuurfonds Mode Stipendium, een prijs van 50.000 euro. Van Benthum studeerde in 1995 af en startte in 2003 zijn eigen label, eerst onder de naam Wolf, later onder eigen naam. In Nederland wordt zijn kleding onder andere verkocht bij Margriet Nannings en Margreeth Olsthoorn. Ook heeft hij verkooppunten in Frankrijk, Groot Brittannië en Japan.

Bijenkorf
De Bijenkorf
Francisco van Benthum