Personeelsbeleid Piet Zoomers valt in de prijzen
bezig met laden...
E
“Constant kijken we of iemand op de juiste plek zit, of dat er bijvoorbeeld meer in zit, die personen leiden we dan intern verder op,” legt Bas Zoomers, eigenaar van modebedrijf Piet Zoomers uit. Bij die interne opleidingen slaagt niet iedereen, laat hij streng weten. “Het is een traject van een half jaar, of een jaar, afhankelijk van de functie. Regelmatig aan we met de medewerkers om de tafel zitten. Wat gaat goed? Waarbij hebben ze nog meer ondersteuning nodig? En iedereen krijgt een cultuurtraining. Daar leert het nieuwe personeel over onze geschiedenis en welke waarden centraal staan in onze winkels.”
Ook CBW-Mitex eert het opleidings- en ontwikkelbeleid van de medewerkers. “De aanpak is heel persoonlijk en dat werkt uitstekend bij werving- en selectiegesprekken en op beoordelingsmomenten,” zegt Jacqueline Arnoldy, branchemanager bij CBW-Mitex in een persbericht. “De professionaliteit van de branche stijgt door ondernemingen die serieus werk maken van personeelsstrategie. Piet Zoomers doet dat.”
Bas Zoomers benadrukt het belang van een goed personeelsbeleid. “Medewerkers zijn je belangrijkste kapitaal. Je kunt nog zoveel leuke acties bedenken in de winkel, zonder goed personeel, met passie voor het vak en voor de klanten, wordt het bedrijf geen succes.” Gastvrijheid naar de klanten toe, kennis van mode en verkoopkwaliteiten zijn volgens de eigenaar de belangrijkste eigenschappen voor verkooppersoneel.
Volgens zowel het Kenniscentrum Handel als CBW-Mitex ontbreekt het bij veel modeondernemingen nog aan een goede personeelsaanpak. Zoomers: “Helaas heeft niet ieder bedrijf het in zijn ‘genen’ zitten om aandacht te besteden aan het opleiden van het personeel. En er gaat natuurlijk flink wat tijd en energie, en daarmee ook geld, in zitten.”
Foto klein: Jacqueline Arnoldy overhandigt de Booster aan Bas Zoomers.