• Home
  • V1
  • Leads
  • PFW: een veelbelovend seizoen

PFW: een veelbelovend seizoen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Als ontmoetingsplaats en inspiratiebron voor ontwerpers uit Frankrijk en het buitenland heeft Parijs zich uitstekend geweerd tijdens de Fashion Week. De hoofdstad van de creativiteit was gastvrouw voor 89 confectiemodeshows,

gemiddeld zo'n tien per dag. In tegenstelling met Milaan en New York gaat persoonlijkheid op de Parijse catwalks vóór marketing, die is gericht op de rentabiliteit van de labels, en dat de modeontwerpers aandacht aan zichzelf besteden straalt af op hun collecties.

"Behalve bij de grote huizen draait het niet altijd om de geschiedenis van het merk. Ontwerpers ontwikkelen ieder hun eigen universum. Een collectie waar iedereen in Parijs hetzelfde overdenkt, is geen goede collectie. Een collectie moet controversieel zijn. Als iedereen het er mee eens is kun je beter naar New York of Milaan," zegt Jean-Paul Cauvin, moderedacteur van Fashion Daily News.

In Parijs werd de stemming bepaald door het herstel van vertrouwen en een zelfverzekerde hypervrouwelijkheid. Bij de shows van Dries Van Noten, Nina Ricci en Isabel Marant maakt retromode, geïnspireerd op de jaren 50, een comeback die past in de samenhang van de laatste collecties van Prada en Marc Jacobs in Milaan en New York. Met het einde van de crisis in zicht werken modeontwerpers minder grillig en slagen zij erin een duidelijke lijn aan te houden.

Dankzij het doorslaande succes blijft Balmain bij de essentie. Sinds het afgelopen seizoen prikkelt artistiek directeur Christophe Decarnin de fantasie door te spelen met de néobourgeois-stijl van de Parisiennes. En om dezelfde reden kleedt de Balmain-vrouw zich de komende winter sexy en barok; in fluwelig damast en in zwart of paars brokaat, geborduurd met gouddraad. De glans is bij Balmain overtuigend terug. En ook velours is er weer, zoals te zien is bij de Indiase ontwerper Manish Arora, bij Christian Wijnants en bij RM by Roland Mouret. De collectie van deze in Londen gevestigde Fransman combineert astrakan, velours, zware crêpe en zijde, gebruikt voor smalle broeken, asymmetrische rokken, getailleerde jurken en gedrapeerde vesten in huidkleur, fuchsia, wijnrood en aluminiumgrijs. Carla Bruni-Sarkozy zat niet op de eerste rij bij zijn show. Maar zij had de designer al een veel mooier cadeau gegeven. Op dinsdag 2 maart droeg de presidentsvrouw een nauwsluitende petrolblauwe jurk - een 'tweede huid' - van het label RM by Roland Mouret, tijdens het diner ter ere van de Russische president Dmitri Medvedev, in Parijs. De jurk van Bruni (waar ze duidelijk geen beha onder droeg) werd in de Daily Mail 'gewaagd aansluitend' genoemd. Hij veroorzaakte een schandaaltje in de Britse pers en zorgde voor een aardige publiciteitsstunt voor de door beroemdheden aanbeden ontwerper.

Leer en kunstleer (Christian Dior, Gareth Pugh, Barbara Bui) en bont (Chapurin, Viktor & Rolf, Anne Demeulemeester) zijn beeldbepalend voor het komende seizoen.

Er zaten minder wereldsterren op de eerste rijen dan gebruikelijk. De Parijse Fashion Week heeft niet toegegeven aan de eisen van Anna Wintour. De hoofdredactrice van Vogue US bracht maar drie dagen in Italië door, waardoor ze tweedracht zaaide in de Milanese modewereld. Chanel, Yves Saint Laurent en John Galliano kozen ervoor om hun shows te houden aan het einde van de Parijse Fashion Week.

In een interview met FashionUnited over de gezondheid van de Parijse mode-industrie bleek Didier Grumbach, voorzitter van de Fédération française de la couture, du prêt-à-porter des couturiers vol vertrouwen: "De modehuizen van Parijs, met uitzondering van Christian Lacroix, hebben laten zien dat ze een goed overlevingsinstinct hebben. Het bewijs? De ontwerpers worden steeds opnieuw gevraagd door modeliefhebbers uit de hele wereld." Vlak voor de afsluiting van de Fashion Week herinnert Grumbach ons aan de gouden regel van de Parijse mode: "Marketing alleen werkt in Parijs niet. De enige manier waarop ontwerpers zich kunnen aanpassen aan de rest van de wereld, is door te innoveren. Creativiteit maakt het verschil. Marketing volgt de trends, maar trends bepalen de creativiteit niet."

Van onze correspondent in Parijs

Foto 1: Balmain F/W 2010
Foto 2: RM by Roland Mouret F/W 2010

Klik hier voor video’s van Paris Fashion Week.

 

Balmain
Paris Fashion Week
PFW
PRET-A-PORTER PARIS
Roland Mouret