• Home
  • V1
  • Leads
  • Piet Kerkhof wordt Piet en ondergaat restyling

Piet Kerkhof wordt Piet en ondergaat restyling

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Onder leiding van retailexpert Yvonne van Dormael heeft de Brabantse modeketen Piet Kerkhof een restyling ondergaan. Aanstaande vrijdag opent het bedrijf een winkel in Leiderdorp volgens de nieuwe retailformule. De collectie, website en het

interieur zijn allemaal in het nieuw gestoken. Ook gaat de retailer verder onder een andere naam: Piet.

“Niet

meegegaan met de tijd.” Die conclusie trok Yvonne van Dormael, het brein achter succesvolle retailstrategieën van House of Denim, Judith Osborn, Wehkamp.nl en Nukuhiva, toen ze in oktober 2011 werd aangesteld als interim directeur van Piet Kerkhof om het modebedrijf nieuw leven in te blazen. In zijn hoogtijdagen groeide Piet Kerkhof uit tot een modeketen met 18 winkels, maar de omzet is de afgelopen jaren flink weggezakt. “De collectie, marketingstrategie, website en het interieur van Piet Kerkhof waren allemaal verouderd, waardoor ik al snel tot de conclusie kwam dat de retailformule totaal vernieuwd moest worden,” aldus Van Dormael.

Vervolgens is de retaildeskundige gaan kijken naar de sterke punten van de keten om een goede basis voor de nieuwe retailformule te creëren die past bij de wortels van het bedrijf. Zo kwam Van Dormael erachter dat filialen van de keten goed bereikbaar zijn, er gratis geparkeerd kan worden voor de deur, het assortiment geschikt is voor het hele gezin en dat het personeel bijzonder vriendelijk is. “De service en klantvriendelijkheid van Piet Kerkhof komt telkens in gesprekken met consumenten naar voren,” aldus Van Dormael. “Dat zijn genoeg aanknopingspunten om ook in deze tijd succesvol te zijn.”

De typisch Brabantse no-nonsense mentaliteit, het familiegevoel en de gezelligheid fungeren daarom als basis voor de nieuwe retailformule van Piet. Zo komt in de nieuwe winkel in Leiderdorp een koffiecorner waar naast ‘coole koffie’s’ ook Bossche bollen en saucijzenbroodjes op het menu staan. Ook de bewegwijzering in de winkel is aangepast en de segmentatie van het assortiment is duidelijker zichtbaar. Op de vernieuwde website van het modebedrijf, die afgelopen weekend live is gegaan, is de frisse doch warme uitstraling en het nieuwe rode logo van Piet al zichtbaar. Verder is het online assortiment vergroot, de navigatiestructuur verbeterd en zijn er nieuwe functies toegevoegd om online shoppen gemakkelijker te maken. Zo is de huis-aan-huisfolder van Piet nu online door te bladeren en kunnen consumenten direct vanuit daar het gewenste artikel bestellen.

Als de nieuwe retailformule aanslaat, wordt het concept volgend jaar verder uitgerold
In het eerste Piet-filiaal in Leiderdorp wordt tevens een nieuwe productcategorie aan het assortiment toegevoegd: sport- en outdoorartikelen. Het modebedrijf is hiervoor de samenwerking aangegaan met Perry Sport. Op de eerste etage is een Perry outlet van bijna 300 vierkante meter ingericht. Van Dormael: “Dankzij deze samenwerking kunnen we gebruik maken van Perry’s expertise en bieden we onze klanten een mooi totaalpakket.”

Als eind van het jaar blijkt dat de nieuwe formule een succes is, zullen de andere filialen van het modebedrijf volgend jaar ook een restyling ondergaan. Dat wordt niet een heel kostbare investering, aangezien het interieurconcept zo is bedacht dat bij de verbouwing van de winkels bestaand meubilair en andere materialen zoveel mogelijk hergebruikt kunnen worden. “Dat is duurzaam en bespaart geld,” aldus Van Dormael. Wat de concrete verwachtingen zijn voor de restyling, wil de directrice niet zeggen, maar Van Dormael laat wel weten dat het bedrijf van een omzetgroei uitgaat. “We verwachten dat we zeker weer gaan scoren met Piet.”

Piet Kerkhof werd in 1947 opgericht in Dongen als schoenfabriek door de gelijknamige schoenmaker. Toen de schoenproductie in de jaren zestig langzaam uit Nederland verdween, veranderde de fabriek in een winkel. In het begin werden er alleen schoenen verkocht, maar later werd ook kleding aan het assortiment toegevoegd. Vanaf de jaren zeventig begon Piet Kerkhof met het openen van winkels in andere steden in Nederland. De nieuwe winkel in Leiderdorp wordt de 17e vestiging.

Piet
Piet Kerkhof