• Home
  • V1
  • Leads
  • Pitti Bimbo: Meer orders voor kinderkleding

Pitti Bimbo: Meer orders voor kinderkleding

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Op Pitti Bimbo, de kinderkledingbeurs die van 20 tot 22 januari in Florence heeft plaatsgevonden, gaven 448 bedrijven acte de présence. Er werden meer dan 530 collecties en 188 merken getoond, waarvan 36 procent van het totaal afkomstig

was uit het buitenland. De cijfers zijn een indicatie voor het potentieel van dit kledingsegment. Om een voorbeeld te geven: de Italiaanse kinderkledingmarkt bestond op 1 januari 2010 uit 8.478 miljoen jongens en meisjes in de leeftijd tussen 0 en 14 jaar. Op basis van een conjunctureel onderzoek van de Italiaanse brancheorganisatie Sistema moda Italia (Smi) van een representatief aantal toonaangevende bedrijven, zouden er bovendien gemiddeld 9,5 procent meer Italiaanse en buitenlandse orders zijn genoteerd voor de lente/zomer 2010. Deze trend wordt ook bevestigd door cijfers van Kleine Fabriek, de kindermodebeurs van Amsterdam die vooral gericht is op de Nederlandse en Belgische markt, waar 280 kledingmerken en 40 schoenenmerken werden getoond.

Vo

lgens de eerste schattingen van de Smi is het jaar 2010 voor de kindermode, inclusief gebreide en stoffen kleding, ondergoed en accessoires voor kinderen tussen 0-14 jaar, een overgangsjaar geweest. Vergeleken met 2009 wordt een stabiele omzet verwacht met een totale verkoopopbrengst van 2,5 miljard euro. Een van de merken (vooral uit het hogere kledingsegment) die de afgelopen maanden een kledinglijn voor de allerkleinsten hebben opgezet is Gucci (van de Franse distributie- en luxegoederengroep PPR). Het Italiaanse modemerk presenteerde dezer dagen in Florence zijn eerste kledingmerk voor kinderen. De nieuwe collectie is ontworpen door Frida Giannini en wordt voor een deel geproduceerd door Altana spa, een bedrijf uit de Italiaanse regio Veneto, dat ook de kinderkledingcollecties van Moncler, Pinko en Moschino, Dimensione Danza, Jacob Coh’n en het eigen label Amore produceert. Andere merken die onlangs in dit kledingsegment debuteerden zijn Fendi (leider van de Franse luxegoederengroep LVMH) en Ermanno Scervino.

Andere kinderkledingmerken op de deelnemerslijst van Pitti Bimbo waren Ice Iceberg, die zijn nieuwe kleding showde tijdens een modeshow en concert in de Sala della Ronda van het beurscentrum Fortezza da Basso; Miss Blumarine, Daniele Alessandrini, Harley Davidson, La Perla, Nolita Pocket en Roberto Cavalli, die een licentie heeft verleend aan Simonetta, een bedrijf dat tevens kleding produceert voor Fay Junior. Buiten de Italiaanse landgrenzen zijn enkele nieuwe merken in dit kledingsegment: Brooks Brothers, die in oktober 2010 de kinderkledinglijn kid Fleece lanceerde, het Britse Hackett London en Custo Growing. Het Spaanse merk presenteerde onlangs in Barcelona zijn eerste collectie.

De herfst/winter collectie 2011-2012 werd getoond op Pitti Bimbo. Deze beurs is nog steeds een belangrijke internationale showcase voor kinderkleding. Het is echter nog te vroeg om de balans op te maken voor White Kids in Milaan, de beurs waarvan de volgende editie (de derde) in januari was gepland, maar werd geannuleerd ten gevolge van de crisis in dit segment. Een crisis die door de organisatoren van de beurs in Florence echter werd omzeild. Zij haalden Italiaanse inkopers van winkels zoals Pupi Solari, Gio’ Moretti en La Rinascente, Engelse zoals Harrods en Selfridges; Franse zoals Le Bon March en Galeries Lafayette; Duitse als August Pfueller en Barbara Freres; Amerikaanse als Barney's, Bergdorf Goodman, Saks en Neiman Marcus en Spaanse inkopers van El Corte Inglés binnen. Zoals uit deze opsomming kan worden afgeleid, zijn het vooral de winkelketens die in dit segment goed functioneren. Volgens de Italiaanse brancheorganisatie Sistema moda Italia is al een aantal seizoenen niet meer de onafhankelijke detailhandel (waarvan de aandelen naar 26 procent zijn gezakt) de eerste tussenpersoon, maar de winkelketens die 41 procent van de consumentenmarktaandelen bezitten. De performance van de winkelketens vertoonde het afgelopen winterseizoen een stijging van +2 procent.

Van onze correspondent in Milaan

Foto: Miss Blumarine A/W 2011/12

Pitti
Pitti Bimbo