• Home
  • V1
  • Leads
  • Pitti breidt uit om bezoekers te behouden

Pitti breidt uit om bezoekers te behouden

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

In economisch zwaar weer halen modevakbeurzen alles uit de kast om topmerken aan zich te binden en dalende bezoekersaantallen tegen te gaan. Zo ook de Italiaanse mannenmodebeurs Pitti Uomo, die van 10 tot en met 13 januari

plaatsvindt in Florence. Organisator Pitti Immagine, die Pitti Filati en Pitti Bimbo host, heeft aangekondigd komende editie te gaan uitbreiden met nieuwe ruimtes, zijn online platform te vernieuwen en ontwerpers te hebben gestrikt voor de lancering van een exclusieve collectie.

De beurs,

waar in 2010 32.000 mensen op af kwamen, heeft de zogenaamde ‘Make’-area opgedragen aan one-of-a-kind pieces van ontwerpers als Chapal, Zonkey Boot en Marc Bernstein. ”Mensen zijn nu op zoek naar identiteit en uniekheid,” verklaart Raffaello Napoleone, CEO van Pitti Immagine, aan Drapers. “Wanneer de markt niet optimaal functioneert, doen goed georganiseerde vakbeurzen het vaak beter en ik verwacht een goede editie van Pitti.”

In ‘the New Beats’ sectie zullen twintig Japanse merken en ontwerpers die geselecteerd zijn door Tokio Fashion Week hun collectie presenteren, waaronder Facetasm, Mastermind Japan en Soe. “Samen met merken die al eerder aan Pitti hebben meegedaan, staan er in januari bijna vijftig Japanse merken op de beurs. Japan is erg sterk in mannenmode op dit moment,” aldus Napoleone. Ook maken McQ, het jonge label van modehuis Alexander McQueen, en de mannenlijn van Jimmy Choo hun debuut op Pitti. De speciale gast op de mannenmodebeurs is het Italiaanse modehuis Valentino, die nog voor de internationale Fashion Weeks zijn mannencollectie herfst/winter 2012-2013 gaat showen.

De virtuele beurs e-Pitti, die de organisatie vorig seizoen heeft gelanceerd, wordt vernieuwd. De website gaat als tijdelijke showroom dienen waar merken heel de maand januari hun collecties kunnen presenteren en geregistreerde inkopers kunnen bestellen. Pitti gaat 15 procent commissie over de omzet vragen. “Vakbeursorganisatoren kunnen internet niet negeren,” aldus Napoleone. “Maar e-Pitti gaat niet concurreren met de fysieke beurs, maar het juist aanvullen. Ik denk niet dat je kunt inkopen zonder naar een show te gaan.”

FLORENCE
Pitti Uomo