Pitti floreert met cross channel aanpak

De in 2011 gelanceerde digitale beurs van Pitti Immagine, e-Pitti, is een succes. Na een Italiaanse, Engelse en Japanse variant bereidt de virtuele modebeurs uit Florence zich voor op expansie naar Rusland."Toen we e-Pitti twee jaar geleden lanceerden

wisten we nog niet precies wat voor potentie de site had," zegt Francesco Bottigliero aan de vooravond van de modebeurzen Pitti Uomo en Pitti W tegen WWD. De CEO van FieraDigitale is samen met de beursorganisatie verantwoordelijk voor de lancering van het virtuele inkoopplatform.

Bij Pitti floreert met cross channel aanpakde laatste editie van de Pittibeurzen in januari trok e-Pitti meer dan 1290 virtuele stands. Zo'n 7700 producten werden getoond door 54.000 foto's en 1200 video's. 152.000 winkeliers en inkopers uit 100 landen bezochten de digitale beurs. Gemiddeld bekeek elke inkoper 29 pagina's. Ook interessant: bij de digitale versie van mannenmodebeurs Pitti Uomo werd vooral gezocht op urban en street style mode.

De digitale beurs blijkt ook een commercieel succes. FieraDigitale – voor 75 procent eigenaar van het platform – rapporteerde in 2012 een omzet van 1,8 miljoen euro voor de beurs. In 2011 was de omzet nog 1 miljoen euro. Het doel voor dit jaar is een omzet van 2,5 miljoen euro.

e-Pitti naar Rusland

Volgens Bottigliero hebben exposanten inmiddels begrepen dat het belangrijk is om zowel op de fysieke beurs te staan als op het digitale platform. "Het heeft geleid tot grote bestellingen aan de andere kant van de wereld," zegt hij tegen Fashionmag.

De meeste pageviews komen momenteel uit Italië. Ook de Fransen zijn geïnteresseerd in een online inkoopcentrum. Daarna volgen Japan en Groot-Brittannië. Vanaf deze maand breidt e-Pitti uit naar Rusland. Volgens de beursorganisatie is Rusland één van de belangrijkste markten voor Pitti. "De bezoekers van Pitti kunnen tot een maand na afloop van de fysieke shows de stands van Pitti Uomo en Pitti W bezoeken. Ze kunnen de collecties opnieuw bekijken en trends spotten voor het komende seizoen," aldus de organisatie in een persbericht.

Mannenmodebeurs Pitti Uomo en damesmodebeurs Pitti W vinden plaats van 18 tot en met 21 juni in Florence.

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN