Pitti Immagine lanceert virtuele modevakbeurs
bezig met laden...
Het is voor het eerst dat een gevestigde beursorganisatie zich waagt aan een online vakbeurs. Sinds de opkomst van internet zijn meerdere vergelijkbare initiatieven gelanceerd, maar nooit met overtuigend succes. Expo21XX.com, een online beursplatform waar - onder andere - kleding verhandeld wordt, bestaat al bijna tien jaar.
In 2009
Een ander voorbeeld is FashionPeddler.com. De site is in 2008 in de VS van start gegaan als alternatief voor de traditionele modevakbeurs. Volgens de Amerikanen is deelname aan een klassieke modevakbeurs een risicovolle onderneming. 'Hoge kosten , weinig zekerheid' en voor veel retailers 'een te hoge drempel'. Modeleveranciers betalen 199 dollar om lid te worden van FashionPeddler, en ieder seizoen nog eens 199 dollar per 25 kledingstukken ten einde die online te kunnen tonen en verkopen. Modedetaillisten hebben gratis toegang tot de site, maar moeten zich ook hier eerst registreren. Voordat een artikel groot wordt ingekocht kunnen kopers desgewenst een monster of stofstaal bestellen.
Voor al deze online initiatieven geldt echter dat zij doorlopend toegankelijk zijn, 24 uur per dag, 365 dagen per jaar. e-Pitti wordt deels tijdelijk. Volgens Francesco Bottigliero, CEO van FieraDigitale, is het de bedoeling de beleving van de fysieke beurs te verlengen, zo het aantal contacten uit te breiden en meer te verkopen. De digitale versies van Pitti Uomo en Pitti Bimbo starten een week nadat de fysieke beurzen zijn afgelopen en blijven dertig dagen open. Daarnaast wordt ook hier een permanent beursplatform ingericht met virtuele showrooms die het hele jaar open zijn.
Voor de primeur in januari heeft zich al een aantal bedrijven aangemeld zoals: Bellwood, Fire+Ice, Denham, Kickers, Lyle & Scott, Nanni en Bogner.