• Home
  • V1
  • Leads
  • Pitti Uomo verwelkomt damesmode

Pitti Uomo verwelkomt damesmode

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

“De airco ging stuk en een lamp vatte vlam. Het was dus 40 graden en het stonk,” lacht Sara Roka van haar gelijknamige modelabel. De hitte is verstikkend op modebeurzen Pitti Uomo en Pitti W. De merken die hun collecties in de brandende zon

etaleren, bieden de klanten verkoeling met koude drankjes, chocoladeijs en ventilatoren. Ook fris: de collecties, vol met dessins en versieringen.

Terwijl

het Victoria and Albert Museum beweert dat de grote trends in mannenmode – brogues, bloemenshirts en de dandylook - uit het Britse straatbeeld komen, is Florence nog altijd de place to be om herenkleding in te kopen. 1043 modemerken tonen hun collecties op de 59.000 vierkante meter grote beursvloer. Het thema is Vroom Pitti Vroom, over mannen en hun motors.

Voor het eerst zijn de dames- en herencollecties verenigd achter de veertiende-eeuwse muren van het Fortezza da Basso in de Toscaanse stad. De kleine damesmodebeurs Pitti W, met 64 internationale merken, heeft een ruimte gekregen binnen mannenmodebeurs Pitti Uomo. “We hebben deze stap gezet met inspraak van onze exposanten,” zegt Agostino Poletto, plaatsvervangend algemeen directeur van de Italiaanse beurs over de verhuizing. “Op Pitti W focussen we nu meer op innovatie. We willen collecties presenteren die interessant zijn voor high-end boetieks en warenhuizen.”

Pitti Uomo en Pitti W samengesmolten

Het lijkt een logische keuze dat inkopers voor Pitti W niet meer van het beursterrein van Pitti Uomo af hoeven. Want mannen- en vrouwenmode beweegt meer en meer naar elkaar toe. Sara Roka, een Canadese designer, die nu veertien jaar in Italië woont, maakt dameskleding geïnspireerd op het mannenoverhemd. Guillaume Philibert van het Nederlandse schoenenmerk Filling Pieces ziet dat kerels tegenwoordig verzorgder door het leven gaan, terwijl vrouwen neigen naar stoer schoeisel.

Ook op de mannenmodebeurs zijn damescollecties te vinden. Een voorbeeld: Colors of California. Het merk verkoopt wel herenschoenen, maar de collectie bestaat hoofdzakelijk uit modellen voor vrouwen en baby’s. “Het is denk ik wel tien jaar geleden dat we voor het laatst op Pitti stonden,” zegt export manager Katiuscia Baccani. Van Pitti W – dat momenteel de twaalfde editie beleeft – was toen nog geen sprake.

Ontwerpster en onderneemster Sara Roka vindt het much better dat Pitti W nu op het territorium van Pitti Uomo is gevestigd. Afgelopen winter stond Roka ook op Pitti W. Ze zegt nu vier keer meer inkopers te hebben gezien bij haar stand, in vergelijking met de vorige editie. “En ik heb orders uitgeschreven aan zowel oude als nieuwe klanten.”

D
amir Doma is gastontwerper

De Frans-Kroatische Damir Doma die studeerde aan het Esmod in München en Berlijn, wordt gezien als een van de meest veelbelovende ontwerpers van dit moment. De Duitse krant Bild noemde de gastontwerper van de Italiaanse beurs onlangs de belangrijkste Duitse designer na Karl Lagerfeld en Jil Sander. De salesmanager van Damir Doma, Felope Castillo, oogt gespannen aan de vooravond van de show van Doma met het Giardino Corsini al Prato als setting. “Vooruit, één vraag dan,” zegt hij.

De ontwikkelingen op de beurs zijn niet belangrijk voor het label Damir Doma. “Het is de eerste keer dat we hier staan. We hebben geen beurzen nodig voor onze verkoop, maar we zijn uitgenodigd,” antwoordt Castillo op de vraag of het goed zaken doen is op Pitti W. Al denkt hij wel dat het een vooruitgang is dat de beurzen voor mannen- en vrouwenmode verenigd zijn. “Inkopers voor mannenmode willen ook de damesmode checken.”

Yasmine Esser

Damir Doma
Pitti
Pitti Immagine
Pitti Uomo
Pitti W