• Home
  • V1
  • Leads
  • Podium voor jonge ontwerpers

Podium voor jonge ontwerpers

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Je zou het kunnen omschrijven als warenhuis, maar toch is dat het niet. Concept stores zijn winkels met verschillende soorten producten als boeken, kleding en servies, waarbij de eigenaren een persoonlijk tintje geven aan de winkel. Iedere concept store is

anders, allemaal zijn ze uniek. Deze week: Pieter Jongens van Hutspot Amsterdam.

Industrieel,

ambachtelijk en uniek. Dat is in drie woorden de sfeer van Hutspot. In de winkel liggen 3.500 producten van tachtig verschillende ontwerpers. Deze producten variëren van boeken, meubels, en kleding naar fietsen, wijn en olijfolie. Alles is gemaakt door jonge ontwerpers en alles is te koop. Dus ook het kledingrek dat met touwen aan het plafond hangt, maar ook de tafel waar tasjes op liggen en de Vespa bij de ingang uit 1961. Op de benedenverdieping worden de meeste producten verkocht en zit een barbershop waar je je kunt laten scheren. Boven zit een cafeetje en is er een kunstexpositie van jonge kunstenaars. Ook worden hier yoga workshops gegeven, wijnproeverijen en borrels georganiseerd. Verder staat hier een pooltafel en statige chesterfield banken. Maar, dat kan over een maand weer helemaal anders zijn.

Waarom zijn jullie begonnen met de conceptstore?
“Mede-oprichter Nick van Aalst en ik wilden jonge ontwerpers een platform bieden. Veel designers hebben nu vaak alleen een webshop. Ook was het belangrijk dat de winkel origineel is, omdat veel winkels op elkaar lijken. Toen is in mei vorig jaar de pop-up store aan de Utrechtsestraat geopend. Veel jonge ontwerpers en ondernemers boden hun producten aan, het liep heel goed. In december is de vaste winkel in de van Woustraat geopend. Hier wordt kleding verkocht, maar ook laptoptassen van Travelteq, Moes en Griet die van paperbags mandjes voor peper- en zoutvaatjes maken en Meisjes van de Bloemen die de winkel voorzien van bloemen en planten. Uiteraard zijn deze ook te koop. Ontwerpen van de designers liggen eerst een maand in het schap. Wanneer het merk goed loopt blijft het nog een paar maanden liggen. Verkoopt een merk minder goed, dan gaat het na nog een maand weer weg.”

Waarom

deze producten?
“Bij de opening van de pop-up winkel hadden we weinig geld, maar de inrichting moest er wel cool uitzien. Dus hebben we jonge ondernemers gevraagd hun producten in de winkel te zetten. Deze producten zijn dan vervolgens ook te koop, en onze producten konden hier gelijk op staan. Daardoor is het principe ontstaan dat alles te koop is. Verder verkocht Deus ex Machina, de winkel waar Nick en ik samen gewerkt hebben, naast kleding ook surfplanken en motoren. We zijn de verschillende producten naast kleding gewend. Het belangrijkste is dat het van jonge ontwerpers vandaan komt.”

Is er een verband tussen de winkel en de crisis?
“Door de crisis krijgen jonge ontwerpers minder snel een platform. De meeste winkels kiezen voor veilige merken met goede verkoopcijfers, en nemen minder snel het risico van een jong merk. Dus krijgen deze ontwerpers bij Hutspot wel een podium. Want ze maken wel leuke dingen.”

Hoe wordt de keuze gemaakt voor ontwerpers?
“Op maandagochtend zitten we bij elkaar en bekijken we welke ontwerpers bij ons passen. Het is een beetje een fingerspitzengefühl. Natuurlijk moeten de ontwerpen wel bij de winkel passen – producten moeten ruig, uniek en ambachtelijk zijn. En ja, soms valt iets wel uit de toon door een verkeerde keuze. Maar dan is het na een paar weken weer weg!”

Producten die verkocht worden:
Accessoires, boeken, meubels, lampjes, fietsen, kleding, wijn, olijfolie, kunst.
Uniek aan de winkel
: Ontwerpers een platform bieden die dat anders niet snel zouden krijgen
Adres: Van Woustraat 4, Amsterdam

CONCEPT STORES
HUTSPOT