• Home
  • V1
  • Leads
  • Politieke onzekerheid overschaduwt Fashion Week Milaan

Politieke onzekerheid overschaduwt Fashion Week Milaan

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De heersende politieke en economische onzekerheid (24 en 25 februari werden de Italiaanse parlementsverkiezingen gehouden), had zijn weerslag op de modeweek van Milaan. Onderzoek, innovatie en traditie waren, zowel op de

modevakbeurzen White, Super en Mipap als tijdens de 71 modeshows, goed vertegenwoordigd. Maar het politieke klimaat en de cijfers wogen zwaar op deze fashion week. Zoals de 450 banen die bij Benetton werden geschrapt en de omzetcijfers van de Italiaanse damesmode. Naar verwachting wordt het boekjaar 2012 voor de Italiaanse damesmode-industrie afgesloten met een daling van 0,7 procent en een omzet van iets minder dan 12,2 miljard euro. Het aandeel van de buitenlandse omzet op de totale omzet bedraagt bijna 56 procent. Mario Boselli, voorzitter van handelsorganisatie Camera nazionale della moda italiana, liet duidelijk merken dat er “geld, geld, geld” nodig is. En niet alleen van consumenten. Boselli sprak de hoop uit dat ook van regeringswege een grotere financiële injectie ten behoeve van de mode-industrie komt.

De

modevakbeurzen
Super, de nieuwe modevakbeurs van Pitti – die in samenwerking met Fiera Milano werd ontwikkeld – is veelbelovend van start gegaan. “Italië heeft behoefte aan grote stimulansen. Ik verwacht internationale aanwezigheid”, zei Raffaello Napoleone, bestuursvoorzitter van Pitti Immagine, vooraf tegen FashionUnited. Hij voegde daaraan toe dat nog niet bekend is hoe het de andere vakbeurzen Touch!, Neozone en Cloudnine zal vergaan die tot vorig jaar in Tortona, de trendy mode- en designwijk van Milaan, plaatsvonden. “Ik wacht af. Op dit moment concentreren we ons op Super”, zei Napoleone. Zondagmiddag was het niet bijzonder druk op de modevakbeurs, ook al vertelden meerdere exposanten dat de piek ’s ochtends vroeg was geweest. Onder de deelnemers voor accessoires en confectiekleding was Lardini, een vanouds bekend herenmodemerk, dat al een aantal jaar voor Burberry, Ferragamo, Etro en Dolce&Gabbana produceert en hier debuteerde met een damescollectie. “We staan al jaren op de herenmodebeurs Pitti Uomo en daarom ook op Super om onze damescollectie te presenteren”, zei Andrea Lardini, voorzitter van de groep.

Een opvallende installatie was van de hand van de Britse designer Sophia Webster, assistent ontwerpster voor Nicholas Kirkwood. Zij presenteerde een bos met paddenstoel-voetstukken voor de schoenen. Kleurige en grappige schoenen waren er ook van cavallino leer van het Italiaanse merk Avec modération.

Op

modevakbeurs Mipap gaven 170 confectie- en accessoiremerken acte de présence. Ongeveer 25 procent was afkomstig uit het buitenland en vooral verbonden met de traditie van damesconfectie en breisels. Bij White aan de andere kant van de stad, was de opkomst redelijk te noemen. Ondanks het feit dat veel inkopers vergeefs op de pendelbussen hadden gewacht en een taxi hadden genomen.

De modeshows
Alle grote merken waren aanwezig: van Dolce&Gabbana tot Prada, van Gucci tot Emporio Armani. Renzo Rosso, eigenaar en oprichter van Diesel, was enthousiast tijdens zijn eerste modeshow van Marni, sinds december vorig jaar in handen van de holding Only The Brave. Prada presenteerde strenge damesmode, geheel in het teken van de handwerksnijverheid en kwaliteit van made in Italy. “Ik wil romantisch zijn, maar kan het niet”, zei Miucca Prada, “het is een verboden fantasie”.

Aan de rijen van, vooral Aziatische, inkopers te zien, is er nog steeds volop internationale belangstelling voor de catwalks in Milaan. Om Chinese inkopers te verwelkomen, werd de collectiebeschrijving tijdens de modeshow van Anteprima zelfs in het Chinees vertaald. Behalve Italiaans en Engels is nu dus ook Chinees officiële voertaal tijdens MFW. Ook was er veel belangstelling van Aziatische bezoekers voor de presentatie van de breisels van Ballantyne cashmere in de concept store van Carla Sozzani, 10 Corso Como. Op de etalagepoppen was de nieuwe capsulecollectie van de Britse ontwerper Matthew Williamson te zien.

Isabella Naef

cloudnine
Milan Fashion Week
Mipap
neozone
Pitti Immagine
Touch!