Het Franse luxegoederenconcern PPR heeft de winst in de eerste helft van het lopende boekjaar met 18,7 procent zien dalen naar 281 miljoen euro. Dat is minder dan door analisten werd verwacht. Het moederbedrijf van onder andere Gucci, Balenciaga en Yves Saint Laurent zag de omzet met3,6 procent afnemen naar 9,2 miljard. De dalende omzet werd gecompenseerd door de groei in buitenlandse markten; inmiddels wordt 63,8 procent van de totaalomzet buiten Frankrijk gegenereerd. De omzet van de Gucci Group in die 'nieuw opkomende' markten is bijvoorbeeld met zo'n 15 procent gestegen.
Directeur François-Henri Pinault noemde het resultaat van PPR 'solide' en zei dat het concern tevreden is over de prestaties tot nu toe. "Er is een aantal korte termijn regelingen getroffen om de winstgevendheid te handhaven gedurende de verslechterende economische omstandigheden. Daarnaast zijn initiatieven voor de langere termijn ontwikkeld, zoals organisatorische en omzetstimulerende maatregelen, die in de tweede helft van dit jaar en in 2010 vruchten zullen afwerpen."
De online verkoop van de PPR Group stijgt: in de eerste zes maanden van 2009 met 5,7 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Inmiddels betrekt het concern zo'n 10,5 procent van de totale omzet via internet. Met name de Franse webshop Fnac.com, die in april zijn tiende verjaardag vierde, doet het goed met een omzettoename van 7,5 procent. Terwijl de totaalomzet van multimediaketen Fnac in de eerste helft van dit jaar met 5 procent afnam.
Gucci is en blijft het best presterende modemerk van de groep. Daar steeg de omzet met 8,3 procent naar 1,2 miljard euro. Goede tweede is Bottega Veneta met een omzetstijging van 2,7 procent naar 202 miljoen. Sportmerk Puma dat sinds 2007 tot de PPR Group behoort zag de omzet met 3,8 procent stijgen naar 1,3 miljard.