• Home
  • V1
  • Leads
  • PPR wil een nieuwe naam

PPR wil een nieuwe naam

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

'Kering' zo luidt de toekomstige naam van het Franse luxe concern PPR -Pinault-Printemps-Redoute - vanaf deze lente. Het moederbedrijf van merken als Gucci, Yves Saint Laurent en Balenciaga, denkt aan een nieuwe naam, vanwege de strategie

om enkel nog te focussen op luxe mode en sportkleding. Dat meldt persbureau Bloomberg.

Het Franse

concern zelf wil niets zeggen over de mogelijke naamsverandering, maar volgens Bloomberg zal de naam 'Kering' deze maand worden onthuld. In de Verenigde Staten heeft PPR 'Kering' eind november vorig jaar al als naam laten registreren. Het is de niet de eerste keer dat het bedrijf, dat in 1988 een beursgang maakte op de Paris Stock Exchange, de naam wijzigde. Eerder heette het concern al Pinault SA en Pinault-Printemps.

De naamsverandering komt niet compleet uit de lucht vallen. 'Pinault-Printemps-Redoute' is niet actueel meer. PPR verkocht in 2006 een meerderheidsbelang van Printemps. Momenteel staat La Redoute in de etalage.

De strategie om enkel nog te focussen op luxe mode en sportkleding werd een aantal jaar geleden in gang gezet. In 2011 werd daarom al meubelretail Conforama verkocht, in juli vorig jaar gingen de laatste aandelen van distributiedivisie CFAO onder de hamer en het concern wil ook van Redcats af, een online distributeur van mode- en interieurartikelen. Met de Fnac formule – een retailer gespecialiseerd in multimedia - zit het bedrijf nog wel in de maag.

In 1999 begon het Franse concern met investeringen in de luxe sector. Het bedrijf kocht toen 42 procent van de aandelen van het Italiaanse modehuis Gucci. Modehuis Balenciaga werd onder de hoede van het modeconcern elf keer zo groot. Ook de waarde van Stella McCartney en Alexander McQueen groeide aanzienlijk vanaf het moment dat PPR ze overnam.

Francois-Henri Pinault heeft er een handje van te investeren in kleine en middelgrote labels en er wereldmerken van te maken. Maar hij stuurt ontwerpers ook gerust de laan uit. Zo verving hij Tom Ford in 2004 – het jaar dat Gucci volledig in handen kwam van PPR - door Frida Giannini. Hedi Slimane werd aangesteld bij Yves Saint Laurent toen Stefano Pilati vertrok en onlangs besloot de modebaas Alexander Wang aan het hoofd te zetten van de creatieve afdeling van Balenciaga, nadat Nicolas Ghesquière vertrok. “Er komt een tijd, vaak als het merk volwassen is geworden, dat het nodig is om de blik en het artistieke vocabulaire te verbreden en wanneer het tijd is voor iets anders. Dat is er gebeurde met Stefano Pilati en dat is gebeurd met Nicolas Ghesquière,” zegt hij tegen de International Herald Tribune.

De komende tijd wil PPR meer designerlabels inlijven. De aankoop van Christopher Kane in januari dit jaar is nog maar het begin.

Foto’s: Alexander Wangs debuut voor Balenciaga – herfst/winter 2013

Kering
Pinault Printemps Redoute
PPR