• Home
  • V1
  • Leads
  • Premium zet in op jeans en ethiek

Premium zet in op jeans en ethiek

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Tijdens de komende editie van de Berlijnse modebeurs Premium zullen de segmenten 'denim' en 'groene mode' extra aandacht krijgen. De organisatie maakte bekend dat de focus bij de presentatie van de herfst/wintercollecties 2009/2010 zal liggen op actuele

thema's als Premium Denims en Green Living.

Dat het thema Jeans een belangrijke rol zal spelen op de beurs eind januari, is nu al te zien aan de lijst van exposanten die zich hebben aangemeld. In de onlangs gepubliceerde deelnemerslijst staan allerlei leidende denimmerken zoals Diesel, Freesoul, G-Star, Guess, Nudie, Pepe en Replay, maar ook designerjeans zoals die van David Kahn, Kuyichi en Atelier La Durace. Zelfs Heidi Klum is met haar nieuwe jeanscollectie voor Jordache aanwezig bij de zogenaamde "Denim Heroes".

Een ander thema waar de nadruk op ligt tijdens de komende Premium is een gezonde, duurzame en verantwoorde lifestyle en de daarmee samenhangende eko-mode. De wereld staat aan de vooravond van een substantiële waardenomslag, verduidelijkt de beursorganisatie, Berliner Premium Exhibitions GmbH. "Het postmoderne tijdperk van betekenisloosheid en massamedia wordt gevolgd door de behoefte aan gezondheid, duurzaamheid en terugverlangen naar betrouwbare waarden", staat op de internetsite van het bedrijf. In elk geval heeft deze trend "niets te maken met de gangbare reformhuizenromantiek en de grimmige soberheidsethiek van de ekobeweging in de jaren 80". Het gaat juist om een wereldomvattende lifestyle-revolutie, die "met moderne middelen de indertijd tegenstrijdige aspecten geloofwaardig samenbrengt ". Conclusie van de Premium-organisator: "Met plezier consumeren en ethiek, wellness en bewustzijn, lifestyle en duurzaamheid samensmeden tot een totale levensvisie".

De beurs en de aanbieders richten zich op een doelgroep van zogenaamde 'lohas': mensen met 'lifestyles of health and sustainability'. Ze zijn meestal jong, trendbewust, goed opgeleid en vermogend. En ze staan bekend als de lifestyle-avantgarde van het nieuwe millennium. "Eko-chic wordt in de lohas-economie een meerwaarde waarop winst te behalen is, en de kenmerken gezond, fair en duurzaam worden de doorslaggevende aankoopargumenten", zeggen de Premium-strategen. 'Eko 2.0' heet dat.

Behalve denims en groene lifestyle is op de beurs ook een groot aantal klassieke designercollecties, sport- en streetwearfabrikanten en producenten van honderd exposanten is het segment van de internationale designercollecties hierbij als vanouds het sterkst vertegenwoordigd. De tweede plaats in de strijd om de stijlsegmenten wordt ingenomen door de afdeling accessoires en schoenen, waarvoor zich intussen al 68 merken hebben aangemeld. Bij de sports- en streetfashion zijn het er bijna veertig, in de denimsector 25.

Met hun exposanten- en segmentenportfolio onderstreept Premium opnieuw zijn leidende positie op het gebied van de Berlijnse modebeurzen. Van 29 tot en met 31 januari 2009 vindt de dertiende editie van de beurs plaats, opnieuw gelijktijdig met de Berlin Fashion Week.

Foto: Premium

Premium Exhibitions