Presentatie eerste brillenlijn Spijkers en Spijkers
bezig met laden...
De Arnhemse tweelingzussen Truus en Riet vormen sinds hun afstuderen aan de ArtEZ in 2000 het label Spijkers en Spijkers. Vier jaar later werden hun ontwerpen voor het eerst op de internationale catwalk getoond, en inmiddels keert het tweetal jaarlijks terug in Londen, Parijs en Milaan. Net als in hun prêt-à-porter collecties heeft het duo zich voor de 'Specsavers by Spijkers en Spijkers' laten inspireren door de jaren '20. Geheel in die art-deco stijl werden de gasten door modellen in herenkostuums met vlinderdassen en hoge hoeden begeleid naar de zaal, waar serveersters hen met champagne en oesters opwachtten.
De
Na de show liepen de modellen als marskramers door de zaal met de brillen en een handspiegel, zodat de bezoekers ze van dichtbij konden bekijken en passen. Zo ook journaliste Eveline Kuin, die enthousiast is over het eindresultaat. “Ik vind de collectie heel mooi, omdat de brillen heel modisch zijn door het jaren '20 en jaren '50 gevoel. Ik denk dat daar nu veel vraag naar is. Daarnaast moet je voor mooie brillen al gauw naar een dure opticien, maar deze collectie is heel betaalbaar.”
Voor de ontwerpsters zelf was het een lang gekoesterde droom om een brillenlijn te ontwerpen. “Voordat Specsavers ons benaderde wilden we al een tijd lang een zonnebrillenlijn aan onze collectie toevoegen,” vertelt Truus Spijkers. “Dan wordt al erg snel duidelijk dat er toch maar een paar spelers zijn in brillenland. Specsavers is daar een van, dus we waren blij dat ze ons benaderden. We hoefden eigenlijk alleen nog maar een collectie te ontwerpen.” Dankzij de samenwerking met Specsavers komt nu ook het grote publiek in aanraking met de ontwerpsters. “Dat is heel bijzonder. Kleding vinden mensen vaak te uitgesproken en daardoor durven ze veel minder snel zoiets te dragen. Maar met een bijzondere bril hebben ze, met name vrouwen op middelbare leeftijd, geen moeite.”
Specsavers zelf sloeg al eerder de handen ineen met een bekende ontwerper. De Britse Jasper Conran ontwierp een collectie voor het concern. “We zijn altijd op zoek om ons fashion imago te vergroten,” legt PR-manager van Specsavers Ingrid Kerstinger uit. “Daarnaast is een van de pijlers van Specsavers dat we innovatief willen zijn, en met een Nederlands ontwerpduo in zee gaan vonden we heel aantrekkelijk. Met de samenwerking willen we klanten betaalbare high fashion bieden.”