Prijzenoorlog bij modewinkels

Bijna 40 procent van de consumenten wacht tot kleding in de uitverkoop gaat. Vooral merkwinkels lokken tijdens de opruiming meer klanten naar hun vestigingen, omdat consumenten het idee hebben hier in de sale meer waar voor hun

geld te krijgen. Online winkels zien hun traffic juist teruglopen tijden de uitverkoop. Dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro.

VolgensPrijzenoorlog bij modewinkels de bank zijn de gevolgen van de constante uitverkoop voor modewinkels groot. “De branche wordt over de hele breedte getroffen door lagere marges,” zegt Michel Koster, van ABN Amro. De sector banker retail ziet dat de faillissementsgraad sinds 2007 flink is gestegen. “Naar verwachting zal het percentage dit jaar zijn top bereiken.”

Vanuit de modebranche ontstonden al initiatieven om de uitverkoop te reguleren. Een voorbeeld is Jeanine van Eerd, eigenaresse van agentschap en distributeur Van Eerd Fashion Group. Ze richtte een Facebookpagina op om modewinkels en -leveranciers over te halen gezamenlijk met de sale te starten. Inmiddels hebben bijna 850 ondernemers zich aangesloten bij het plan om de uitverkoop te beperken tot twee keer per jaar. Van Eerd heeft de adviesdata om te starten met de opruiming gezet op 15 juni en 15 december.

ABN Amro vindt het initiatief tegen de tijdsgeest van deregulering en verruiming indruisen. Al schrijft de bank ook dat de situatie in de modeindustrie inmiddels zo ernstig is dat maatregelen nodig zijn om het tij te keren.

Consumenten hebben in ieder geval geen trek in twee vaste uitverkoopperiodes per jaar. Zij hebben van koopjesjagen inmiddels een sport gemaakt. 54 procent van de 1300 ondervraagde consumenten zegt nog geen zomerkleding te hebben gekocht, vanwege de uitverkoop die binnenkort kan starten. Dit geldt in het bijzonder voor vrouwen. Zij zijn zeer gevoelig voor het aanschaffen van kleding tijdens de opruimingsperiode. De sale is voor consumenten ook een noodzaak. Het besteedbaar inkomen van huishoudens is sinds 2008 met 5 procent gedaald.

De tip voor ondernemers: minder focussen op volume. Door het voortdurend inzetten van prijsacties komen consumenten naar de winkel en blijven volumes op peil. Maar de constante uitverkoop komt de marges niet ten goede. Wanneer uitverkoop de enige weg is: zorg dat de winkel netjes oogt. Rommel tijdens de sale is de grootste doorn in het oog van consumenten. ABN Amro denkt daarnaast dat er voor kledingondernemers nog veel winst valt te behalen in het strak sturen op voorraden en het verhogen van de omloopsnelheden. Ook een samenwerking met leveranciers kan voordelen opleveren.

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN