• Home
  • V1
  • Leads
  • Primark wil na Zaandam nog verder groeien in Nederland

Primark wil na Zaandam nog verder groeien in Nederland

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Uitverkoop, daar doen ze niet aan bij de Ierse modeketen Primark. Pump, chino’s, en truien; het is altijd te koop voor een prijs van rond de tien euro. Ook bij de opening van het derde Nederlandse filiaal – drie passen verwijderd van het treinstation van

Zaandam – staan de consumenten al in de rij. Wolfgang Krogmann, general director Northern Europe bij Primark: “We verwachten een rij die langer is dan bij de openingen in Rotterdam en Hoofddorp.”

M

et 3635 vierkante meter, is de nieuwe vestiging van Primark, meteen de grootste in Nederland. “Een gebrek aan grote panden, is de grootste uitdaging van de Nederlandse markt,” zegt Krogmann, general director northern Europe bij Primark. “We hadden liever een pand gehad dat twee keer zo groot is als deze. Bijvoorbeeld het pand van de Bijenkorf op de Dam in Amsterdam,” lacht hij.

De winkel in het Zaanse winkelcentrum is een van de eerste filialen die is ingericht volgens een nieuw winkelconcept, geïntroduceerd in september. Op de eerste verdieping: mannenmode, schoenen en kinderkleding. Een verdieping lager is het fashionparadise voor dames, zoals Krogmann, de verdieping met damesmode, ondergoed en homewear noemt. “Het draait meer om inspiratie,” verklaart business development director Breege O’Donoghue die speciaal voor de opening is overgevlogen uit Ierland. Het licht in de winkel is minder fel, er is meer aandacht voor visual merchandising en videobeelden moeten klanten laten zien wat ze nog meer allemaal kunnen aanschaffen. De komende jaren moeten de reeds geopende winkels ook volgens het nieuwe concept worden ingericht. Maar dat kost nu eenmaal tijd en geld.

Primark is tevreden over de resultaten op de Nederlandse markt, waar ze nog voldoende mogelijkheden voor groei zien. “In Ierland hebben we 38 winkels, op 4 miljoen inwoners. Dus uiteindelijk is er wel markt voor zo’n 25 winkels in Nederland,” zegt Krogmann. Ook Zaandam rekent zich rijk met de komst van de Ierse retailer. “Een win-win situatie,” zegt burgemeester Geke Faber. “De komst van Primark trekt veel nieuwe bezoekers aan en bovendien zijn er bijna driehonderd extra werkplekken gecreëerd.”

De Nederlandse consument is wel wat anders dan die in de rest van Europa. Zo is de gemiddelde consument die in Nederland bij Primark winkelt jonger – onder de dertig – hebben de Nederlanders langere benen, willen ze meer jeans en zijn bovenmatig dol op snoods, colsjaals. Volgens Krogmann is het daarom belangrijk dat de shopmanagers zelf kunnen bepalen hoe ze dagelijks hun assortiment laten aanvullen.

Breege O’Donoghue trekt aan de mouw van haar blazer. “Ons geheim: de lage prijzen. Zoals deze suit van 48 euro.” Volgens Krogmann zijn de prijzen enkel zo laag door de enorme aantallen die ze laten produceren en doordat de marges laag zijn. Net als in de foodindustrie, de branche waar Primark – onderdeel van Associate British Foods – vandaan komt. De keuze van de Ierse modeketen Primark om trouw te blijven aan de klanten en de prijzen van de mode-items niet te verhogen, heeft het bedrijf het afgelopen boekjaar wel 8 procent minder winst bezorgd. Als gevolg van gestegen katoenprijzen en de verhoging van de BTW in het Verenigd Koninkrijk, rapporteerde Primark minder winst over het boekjaar 2011 dan over heel 2010. In totaal kwam de operationele winst over het hele gebroken boekjaar 2011, eindigend op 17 september, uit op 309 miljoen Britse pond (362 miljoen euro)

In 1969 ging de eerste 'Penneys for Primark' winkel open in Dublin. Sinds 1973 is de keten ook in Groot-Brittannië actief. Het totaal aantal winkels is momenteel 228.

Yasmine Esser

Primark