Probleem ver weg produceren: Vertaling ontwerp naar product
bezig met laden...
Köppchen is aan de Radboud Universiteit gepromoveerd op haar proefschrift 'Mind the Gap. Balancing design and global manufacturing in Dutch fashion'. De promotie is onderdeel van het NWO-project 'Dutch Fashion in a Globalized World'. Eerder schreven Maaike Feitsma en Constantin von Maltzahn al een dissertatie voor het project.
Te veel afstand tussen ontwerp en productie zorgt voor frictie, te weinig voor blokkering creativiteit
Bijna ieder Nederlands modebedrijf is tegenwoordig ingericht volgens het kop-staart model. Dat houdt in dat de kop - onder andere de designafdeling - en de staart - denk aan marketing - in het thuisland zijn gevestigd, terwijl de romp - productie - in een land plaatsvindt waar de loonkosten lager zijn. Afstand zorgt voor meer ontwerpvrijheid, omdat het ontwerpen minder onafhankelijk is van de productie. Volgens Köppchen kan te weinig afstand tussen de ideeënmakers en de kledingmakers de creativiteit en innovatie blokkeren. "Ik denk dat dat in de jaren zestig het geval was in Nederland," zegt de wetenschapper. "Producenten in Nederland konden toen niet meer voldoen aan de eisen van de ontwerpers. Uiteindelijk werd de productie verplaatst. Nu is er wellicht te veel afstand. Alles draait om snelheid en niet om creativiteit. Al is mijn proefschrift geen pleidooi voor het terug verhuizen van de productie. En ik wil ook niet met een vingertje wijzen naar de soms slechte arbeidsomstandigheden in textielfabrieken."
Te veel afstand kan zorgen voor frictie. Leveranciers maken soms exact wat ontwerpers opdragen, met behulp van maattabellen, terwijl ontwerpers dan toch vinden dat het niet klopt. Producenten klagen vervolgens dat designers geen kennis hebben van het productieproces. Problemen ontstaan dus vooral in de vertaling van een ontwerp naar een product. Köppchen denkt dat dat komt door een tekort aam productiekennis bij ontwerpers, door het wegvallen van de Nederlandse textielindustrie. Tegelijkertijd is de ontwerppraktijk an sich veranderd; minder beperkt door productiefactoren.
Anja Köppchen onderzocht werkwijze Oilily, Mexx, Cora Kemperman en Van Gils
Bij Mexx bleek de planning en coördinatie centraal te staan in de bedrijfsstrategie. Het merk produceerde altijd al in het Verre Oosten en heeft schema's voor alle processen in de keten. "Door Sars in Azië is de werkwijze wel veranderd," vertelt Köppchen. "Vroeger was het veel gebruikelijker dat ontwerpers naar de leveranciers reisden. Tot dat er door Sars een reisverbod was. Het probleem werd opgelost met videoconferenties. Dat beviel zo goed, dat ontwerpers besloten minder te reizen."
Bij Cora Kemperman zijn de grenzen tussen ontwerp, styling, inkoop en productie vervaagd en samengebracht binnen de praktijk van één persoon: de inkoper. Ontwerpen is als het ware een samenwerking van inkoper en leverancier. Ook bij Van Gils is de samenwerking nauw. Bij het herenmodemerk speelt de productie een significante rol in het handschrift van het merk. Volgens de onderzoekster komt dat vooral omdat technische aspecten van een ontwerp binnen de formele herenmode een expliciete rol vervullen.
Of afstand er wel echt toe doet durft Köppchen niet te concluderen. "Dan had ik naar het Verre Oosten moeten reizen om de productie te bekijken." Wel zegt ze dat een goede verstandhouding tussen de ontwerpers en de producenten essentieel is voor een goede collectie. Vooral omdat het maken van samples duur is. "Hoe meer tijd daarin gaat zitten, hoe duurder het wordt."
Yasmine Esser
Foto's: Mexx