Protest past collectie aan op Aziatische consument
bezig met laden...
Het
De eerste brandstore, na de proefwinkel, is geopend in het winkelcentrum The Place in Peking. Volgens Protest, een exclusieve wijk in de Chinese hoofdstad. Onder het dak van het winkelcentrum, één van de grootste LED-hemels ter wereld, prijkt het Protest logo aan de 170 vierkante meter grote winkel.
Protest wil dit jaar nog meer winkels openen in Peking en ook in Shanghai, en regelde de Chinese uitbreiding via een licentiehouder, BTS Shanghai International. "De licentiehouder bepaalt hoe snel de uitbreiding gaat," legt Van Wijnbergen uit. "Bij expansie naar Azië is het erg belangrijk om de juiste locaties te kennen, en winkels te openen in de belangrijke winkelcentra. Wij houden ons zelf voornamelijk bezig met de collecties en de communicatie."
Hoewel het merk zaken doet met BTS Shanghai International, komt er volgens Van Wijnbergen toch nog heel wat kijken bij een uitbreiding naar China. "We moeten goed rekening houden met de Aziatische consument. Bijvoorbeeld in de maatvoering, maar Chinese klanten willen ook gewoon andere kleding dan Europese consumenten. Peking ligt bijvoorbeeld niet dichtbij zee en de klanten daar zitten niet direct te wachten op bikini's. Streetwear is er juist wel weer hip. Ook dragen mannen wel boardshorts op straat."
Sinds Protest in 1993 werd opgericht door een aantal medewerkers van Dekker Olifanta met interesse in snowboarden, maakte het merk een flinke groei door. Het sportlabel begon met enkel een technische collectie die werd verkocht in Nederland en Duitsland. Later kwam daar streetwear en beachwear bij. Momenteel heeft het merk winkels in onder ander België, Rusland en Turkije. Vorig jaar bedroeg de globale omzet 60 miljoen euro, waarvan 20 procent op de Nederlandse markt werd verdiend.
Yasmine Esser