Publieksprogramma Dutch Fashion Awards geopend
bezig met laden...
De Nederlandse mode heeft zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld, vindt Angelique Westerhof, die de moderoute per fiets presenteerde aan pers en belangstellenden: “Het is al lang niet meer zo dat Nederlandse mode zich uitsluitend beperkt tot conceptuele mode, zoals het geval was in de tijd dat Viktor & Rolf opkwamen,” legt ze uit. “De ontwerpers van de nieuwe generatie kunnen dezelfde krachtige boodschappen geven, maar tegelijkertijd dicht bij het lichaam en de materialen blijven.” Wat het typische is aan Nederlandse mode? “Dat er ruimte is voor verschillende visies. Wanneer je het bijvoorbeeld vergelijkt met een land als Italië; daar heerst zo’n strikt beeld van hoe mode hoort te zijn dat jong talent al snel word opgenomen in een traditie.”
Het publieksprogramma –waarvan de route deel uitmaakt- is Résidence de la Mode gedoopt. In totaal doen er 22 ontwerpers aan mee. Verschillende winkels en restaurants langs de route hebben speciale aanbiedingen, waarvoor kortingsbonnen beschikbaar zijn. Voor het aanschaffen van de Nederlandse mode is Le Magasin in het leven geroepen; een gallerystore die tot eind december geopend is op Haagsche Bluf 43. De winkel is ontwikkeld door de Dutch Fashion Foundation en Ferry van der Nat en verkoopt mode van de genomineerden voor de Dutch Fashion Awards, deelnemers aan de moderoute en ander modetalent. Op de bovenverdieping van de winkel hangt een fototentoonstelling met de titel: Dutch Touch, Zoom Eyes on Dutch Fashion. Langs de muren hangt werk van fotografen als Peter Stigter, Erwin Olaf en Freudenthal Verhagen, artiesten als Piet Paris en Frans Ankoné en ontwerpers als Frans Molenaar, Fong Leng en Sjaak Hullekes.
Een tweede gallery store is genaamd Hoop; het is een creatief warenhuis waarin vooral streetwear wordt verkocht en waar in aanvulling daarop onverwachte feestjes worden gegeven en debatten en lezingen plaatsvinden.