Publiekswinnaar H&M prijs start eigen mannenmodelabel
bezig met laden...
Zakelijk is Tom Renema geweldig, vindt Bosman. "Hij studeerde International Business Management. Hij weet ook alles van belastingen. Ik weet niets van de zakelijke kant van de mode. Op de academie was het alleen maar ontwerpen, ontwerpen, ontwerpen. We vullen elkaar aan. Als ik met iets kom dan zegt hij precies het juiste. We hebben een goede wisselwerking, als een pingpong. En we denken over zo veel dingen hetzelfde, zelfs over de muziek die we luisteren."
Anne Bosman en Tom Renema blazen mannenmodelabel Futura nieuw leven in
Het mannenmodelabel van Bosman en Renema heet Futura, niet geheel toevallig net zoals Bosmans favoriete winkel in Deventer. Futura was in de jaren tachtig ook een underground modelabel. De mannen besloten de merknaam over te nemen en er nieuw leven in te blazen. Of de winkel Futura de collecties ook gaat inkopen is nog niet zeker, maar de eigenaar, Rien Renema, geeft de jonge ondernemers wel advies.
Momenteel zijn Bosman en Renema in contact met drie winkels. De afgelopen periode zijn ze naar de Modefabriek in Amsterdam en Bread & Butter in Berlijn getogen om hun label aan de man te brengen. Zonder stand. "We hebben rondgekeken, mensen benaderd en met winkeliers gesproken die Tom kent. We hopen voor onze eerste collectie, voor de zomer van 2015, zo'n drie verkooppunten te hebben en maximaal vijf."
De zomercollectie voor 2015 heet 'Plane Bikers'. Materialen die worden gebruikt zijn onder andere: Italiaans pima katoen, 14 oz. Japanse Toyoshima denim en biologische en gerecyclede jersey katoen. De prints zijn met de hand gezeefdrukt.
De inspiratie voor de eerste collectie van Futura kwam door een familie foto van Renema. Op de afbeelding leunt Renema's oom tegen een oud vliegtuig. "Het was zo typisch jaren tachtig," zegt Bosman. "De oversized kleding, de brede schouders en tegelijk zo nonchalant." De mannen kwamen op het idee voor een nieuw silhouet. Het moest zijn zoals de jaren tachtig - oversized - maar dan minimalistischer, zonder toeters en bellen. "Losser dan toen, effortless. Familie, vrienden en mensen op de beurzen waren gelukkig enthousiast. Ze vroegen meteen wanneer het te koop is.”
Yasmine Esser