Pure London start seizoen Britse vakbeurzen
bezig met laden...
Pure
Andere debuterende exposanten zijn het lingeriemerk Playful Promises, damesmodemerk Angels Never Die en het Duitse merk Olsen. Naar aanleiding van de aanwezigheid op Pure London zei Angela Blundell, Sales Director van Olsen: “Olsen heeft al een grote klantenkring, maar we vonden het toch belangrijk om ons product op Pure London te presenteren, omdat ons merk hier bij nieuwe klanten wordt geïntroduceerd. De modebeurs is een fantastisch platform om ons merk aan nieuwe kopers te presenteren. Pure trekt altijd een groot aantal winkeliers uit eigen land en uit het buitenland aan.”
De 'Top to Toe' afdeling is nieuw op de Londense modebeurs. Er worden mode-gerelateerde merken getoond die op Pure London hun debuut maken; namen zoals het speelse Britse sieradenmerk Maggie Angus, Angel Touch en Lux Legs. “Ik wilde mensen bereiken die het merk anders niet zouden zien. Ik heb goede reacties gekregen en een fantastische présence op internet, maar ik wilde nog meer winkeliers aantrekken”, zei Anna Evans, oprichter en ontwerper van Maggie Angus. “Ik heb Pure London gekozen, omdat ze veel jonge modemerken presenteren die bij ons passen en ik heb al een aantal nieuwe winkeliers aan ons klantenbestand toegevoegd.”
Eco-fashion is een groeisegment in de mode-industrie en speelt op Pure London dit seizoen een grotere rol met de introductie van de ethisch verantwoorde route. Op de plattegrond worden milieuvriendelijke merken aangeduid met een 'ethisch verantwoord blaadje', zodat ze gemakkelijk te vinden zijn. De belangrijkste ethisch verantwoorde merken zoals People Tree, Bibico en Pachacuti krijgen speciale aandacht en het Ethical Fashion Forum is er voor deskundige hulp en advies.
Het evenement trok eveneens een aantal vips en kende lanceringen, zoals het optreden van de Britse zangeres Nicola Roberts, ter promotie van het merk Pamplemousse die de herfst/wintercollectie presenteerde. De British Independent Retailers Association introduceert de nieuwe afdeling, de Fashion Association of Britain, die zelfstandige kledingwinkels een nieuw verzamelpunt en een gericht zakelijk netwerk wil bieden in deze moeilijke economische tijden. Kat Von D, een tatoeëer-ster uit Los Angeles, debuteert in de Spirit sectie met haar nieuwe kledingmerk.
De blijvende groei van Pure London is niet alleen af te lezen aan het aantal terugkerende merken en nieuwe labels, maar ook aan voortdurende investeringen. Dit jaar wordt op de modevakbeurs de eerste gratis te downloaden smartphone applicatie geïntroduceerd, waarmee bezoekers hun persoonlijke beursagenda kunnen plannen.
Ook herenmode is in Londen goed vertegenwoordigd met de modevakbeurzen Jacket Required en Stitch. Na twee seizoenen naast Pure te hebben gestaan, doet Stitch nu zaken in het Business Design Centre in Islington, voortbouwend op het succes van het afgelopen jaar, toen ze daar de meeste bezoekers trokken. Een hoogtepunt van Stitch is het merk Pretty Green, die voor het vijfde seizoen terugkeert, en een groot aantal merken waaronder Baracuta, Schott en Sin Star die allemaal voor het eerst op de modevakbeurs staan.
Ondanks al deze grote evenementen is het Britse beursseizoen nog niet ten einde – het wordt voortgezet met The Exhibition, die samenvalt met de London Fashion Week in Somerset House, de duurzame handelsbeurs Esthetica en Moda, waar tijdens het komende weekend damesmode, herenmode, lingerie en badkleding, schoenenmode en accessoires allemaal onder een dak worden gepresenteerd.
Van onze correspondent Danielle Wightman-Stone