• Home
  • V1
  • Leads
  • Rabobank luidt noodklok over leegstand in winkelstraten

Rabobank luidt noodklok over leegstand in winkelstraten

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Als er op korte termijn geen actie komt om de leegstand in winkelgebieden aan te pakken, kan dat wel eens leiden tot een verdere toename van het aantal faillissementen in de detailhandel. Volgens de Rabobank kan het zo niet langer. “Retailers, vastgoedeigenaren

en de lokale politiek moeten samen tot een oplossing komen. In veel gevallen spreken deze belangrijke stakeholders elkaar niet of onvoldoende, waardoor iedereen naar elkaar blijft wijzen,” zegt Alexander Heijkamp, sectormanager detailhandel bij de bank.

De bank schreef een Branche Barometer over de huidige stand van de detailhandel in Nederland. De Rabobank denkt dat een verdere toename van de problemen in diverse winkelgebieden onvermijdelijk zijn. Nog te veel ondernemers werken namelijk in de ‘overlevingsmodus’ en hebben alle energie nodig om de eigen winkel op orde te krijgen of te houden. Het lukt retailers daarom niet om naar het belang van de winkelstraat of het gehele winkelgebied te kijken.

Volgens de Rabobank is het van groot belang dat winkelgebieden hun merk weer gaan herladen bij het winkelend publiek. Waar staat het winkelgebied voor en hoe zie je dat terug in de straat en individuele winkels?

Rabobank wil meer nieuwe technologie in winkelstraten

Hoewel het Nieuwe Winkelen in veel steden is geflopt, pleit de Rabobank toch voor het gebruik van nieuwe technologieën in de winkelstraten. Al zegt de bank wel: “De mate waarin dit succesvol gebeurt wisselt sterk per onderneming, branche en winkelgebied.”

Het project 'het nieuwe winkelen' is een initiatief van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) en ging in 2011 van start in Veenendaal. Later volgden meer steden. Met 'het nieuwe winkelen' leren ondernemers hoe ze op alle veranderingen als internet en mobiele shoppingpagina’s kunnen inspelen. Winkeliers zagen echter de meerwaarde niet van alle snufjes. Ook bleken ze huiverig voor verandering, waardoor in bijna alle deelnemende steden inmiddels een streep door het project is gezet.

Leegstand neemt verder toe

In juni dit jaar werd bekend dat de leegstand in Nederlandse winkelgebieden voor het zevende jaar op rij is toegenomen. De leegstand is ongeveer een procentpunt toegenomen naar 8,7 procent van het totale winkelvloeroppervlak. De regio’s met de hoogste leegstand zijn: Oost-Groningen, Zuidwest-Overijssel, Flevoland-Midden en Zuid-Limburg, waar meer dan 11 procent van het oppervlak leeg staat. Dat blijkt uit een rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving.

Leegstand
Rabobank