• Home
  • V1
  • Leads
  • Rationeler nadenken over inkoopplanning

Rationeler nadenken over inkoopplanning

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Hopeloze overschotten, vroege uitverkoop en het dalen van de winst in de modebrache. Verschillende retaildeskundigen zijn het er over eens dat een onverstandige in- en verkoopplanning de oorzaak is. Alfa Retailadviseurs en Bus

Bedrijdsadvies starten daarom zelfs workshops. Inkoopspecialist Jan Kessels: “Een goede inkoper koopt niet.”

Volgens Jan Kessels, van adviesbureau Uit het vak en voorheen inkoper en inkoopleider bij de Bijenkorf, Hema en V&D, gaan er vaak twee dingen fout bij een inkoopplanning. “Of er wordt niet nauwkeurig genoeg nagedacht, of er wordt wel een planning gemaakt, maar de ondernemer houdt zich er niet aan,” legt hij uit. “Veel ondernemers nemen bijna klakkeloos de planning van vorig jaar over. Of ze zien wel dat bijvoorbeeld jurken de trend van het seizoen zijn, maar durven toch niet meer jurken dan broeken in te kopen.”

Marco van den Broek van Alfa Retailadviseurs, denk dat de inkoopplanning vooral mis gaat omdat moderetailers te veel op hun gevoel vertrouwen, in plaatst van op hun verstand. Bovendien zijn ze ook nog eens te optimistisch. “Winkeliers kopen vaak te veel kledingstukken in. Dat kost geld, omdat de kleding blijft liggen en het vervolgens in de uitverkoop gaat. Het geeft ook nog eens een rommelig beeld in de winkel. Door de oude collectie zien consumenten de nieuwe artikelen niet meer.”

Ook brancheorganisatie CBW-Mitex waarschuwt op haar website voor ‘inkopen op gevoel’. “Want als uw gevoel niet overeenkomt met de verkoopvraag, loopt u het hele seizoen achter de feiten aan.” De organisatie benadrukt hoe belangrijk een goede voorbereiding is: oriëntatie op merken, trends, marktontwikkelingen en het terugkijken naar de verkoophistorie van de eigen winkel.

Wie dan toch met een overschot komt te zitten, heeft maar één oplossing: afprijzen. Kessels: “En wel zo snel mogelijk. Natuurlijk zijn winkeliers daar huiverig voor, want ze hopen tegen beter weten in dat het toch nog storm gaat lopen. Het is veel beter om maatregelen te nemen.” Ook wil de inkoopdeskundige nog benadrukken dat je vooral niet overhaast moet inkopen. “Een goede inkoper koopt niet,” lacht hij. “Je wacht tot het moment dat je het echt zeker weet. En wees flexibel, laat ruimte in het budget om later in het seizoen nog te kunnen inspelen op de vraag en extra in te kopen.”

Alfa en Busbedrijfsadvies vinden het zo belangrijk dat ondernemers goed nadenken over hun in- en verkoopplanning dat ze op 21 en 28 maart en 4, 11 en 18 april gratis bijeenkomsten voor ondernemers in de moderetail organiseren: ‘Beter voorbereid uw inkopen en verkopen plannen’.

Foto: Inkopen op de Modefabriek

alfa accountants
alfa retailadviseurs
inkoopplanning
Mitex
Modefabriek
uit het vak
verkoopplanning