Rationeler nadenken over inkoopplanning
Door FashionUnited
bezig met laden...
Marco van den Broek van Alfa Retailadviseurs, denk dat de inkoopplanning vooral mis gaat omdat moderetailers te veel op hun gevoel vertrouwen, in plaatst van op hun verstand. Bovendien zijn ze ook nog eens te optimistisch. “Winkeliers kopen vaak te veel kledingstukken in. Dat kost geld, omdat de kleding blijft liggen en het vervolgens in de uitverkoop gaat. Het geeft ook nog eens een rommelig beeld in de winkel. Door de oude collectie zien consumenten de nieuwe artikelen niet meer.”
Ook brancheorganisatie CBW-Mitex waarschuwt op haar website voor ‘inkopen op gevoel’. “Want als uw gevoel niet overeenkomt met de verkoopvraag, loopt u het hele seizoen achter de feiten aan.” De organisatie benadrukt hoe belangrijk een goede voorbereiding is: oriëntatie op merken, trends, marktontwikkelingen en het terugkijken naar de verkoophistorie van de eigen winkel.
Wie dan toch met een overschot komt te zitten, heeft maar één oplossing: afprijzen. Kessels: “En wel zo snel mogelijk. Natuurlijk zijn winkeliers daar huiverig voor, want ze hopen tegen beter weten in dat het toch nog storm gaat lopen. Het is veel beter om maatregelen te nemen.” Ook wil de inkoopdeskundige nog benadrukken dat je vooral niet overhaast moet inkopen. “Een goede inkoper koopt niet,” lacht hij. “Je wacht tot het moment dat je het echt zeker weet. En wees flexibel, laat ruimte in het budget om later in het seizoen nog te kunnen inspelen op de vraag en extra in te kopen.”
Alfa en Busbedrijfsadvies vinden het zo belangrijk dat ondernemers goed nadenken over hun in- en verkoopplanning dat ze op 21 en 28 maart en 4, 11 en 18 april gratis bijeenkomsten voor ondernemers in de moderetail organiseren: ‘Beter voorbereid uw inkopen en verkopen plannen’.
Foto: Inkopen op de Modefabriek
alfa accountants
alfa retailadviseurs
inkoopplanning
Mitex
Modefabriek
uit het vak
verkoopplanning