• Home
  • V1
  • Leads
  • RAW is alleen van G-Star

RAW is alleen van G-Star

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het Nederlandse jeansmerk G-Star heeft opnieuw een rechtszaak gewonnen van de Zweedse modereus H&M. In augustus 2009 sommeerde de rechter in Dordrecht H&M spijkerbroeken die sterk leken op het Elwoodmodel van G-Star uit de

schappen te halen. Nu verbiedt de rechtbank in ’s Gravenhage H&M het woord RAW te gebruiken.

Inzet

van de zaak waren t-shirts en hoodies van H&M met daarop de slogan Raw Beat experience. G-Star maakte daartegen bezwaar omdat het jeansmerk het woord RAW heeft geregistreerd als woordmerk in de Europese Unie, een zogeheten Gemeenschapsmerk. G-Star had een marktonderzoek laten uitvoeren waaruit blijkt dat 30 procent van de ondervraagden het woord RAW koppelt aan het spijkerbroekenmerk. Omdat het bedrijf een groot deel van zijn omzet buiten Nederland behaald, geldt dat niet alleen voor Nederland. De rechter is van mening dat het Gemeenschapsmerk "RAW" onderscheidend vermogen heeft en dat H&M niet aannemelijk heeft gemaakt dat "RAW" beschrijvend kan zijn of dat de term "RAW" voor kleding enigszins gangbaar is. De rechter concludeerde in zijn vonnis dat het Zweedse bedrijf inbreuk maakt op het Gemeenschapsmerk van G-Star en dat het aannemelijk is dat het gebruik van het woord RAW verwarring doet onstaan bij consumenten.

De uitkomst van de zaak is dat de rechter een verbod heeft opgelegd op de verkoop van het betreffende kledingstukken in de Europese Unie. Daarbij komt nog dat H&M -als de in het ongelijk gestelde partij- de proceskosten ter hoogte van 20.000 euro moet voldoen. Voor elke dag dat het shirt te koop wordt aangeboden, komt daar nog 20.000 euro bij.

G-Star
GStar
H&M
Hennes Mauritz
plagiaat