• Home
  • V1
  • Leads
  • Reach/Indemode wil winkeliers op goede internet-spoor

Reach/Indemode wil winkeliers op goede internet-spoor

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Retailers zijn op zoek naar rust. Volgens Harry Bijl van Indemode.nu, zijn winkeliers het spoor, van alle websites en apps waar ze zich bij kunnen aansluiten, bijster. Het platform Reach/Indemode, moet een plek worden waar de detaillisten rust

kunnen vinden. Winkelier Sabine Zimmer: "Ik heb me vooral aangesloten vanwege de naamsbekendheid die het oplevert."

Harry Bijl van Indemode.nu - van de Commissie Modedetailhandel MKB van het HBD - en projectleider van Reach/Indemode, wil het winkeliers vooral gemakkelijk maken. Op het nieuwe gelanceerde platform Reach/Indemode, kunnen retailers daarom een profiel aanmaken over hun winkel, door het aanvinken merken en kledingstijlen. De profielen kunnen vervolgens gelinkt worden aan andere websites, bijvoorbeeld met winkeloverzichten of shoproutes. "Veel winkeliers vinden het lastig om alle online profielen up-to-date te houden. En dat er foto's van oude winkelinrichtingen over het web slingeren wil niemand. Met Reach hoeven retailers alleen dit profiel aan te passen. Het wordt dan ook op de aangesloten sites veranderd. We zijn daarom in gesprek met verschillende partijen. Maar denk in de toekomst bijvoorbeeld aan Shopgids.nl of Foursquare."

En aan Baps.nu. Het winkeloverzicht Baps, is een project van brancheorganisatie CBW-Mitex en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD), dat vorige week online is gegaan. Baps, een afkorting voor Brand and Product Search, helpt consumenten bij het vinden van modemerken en winkels in de buurt. Op de website Baps.nu kunnen consumenten aangeven wat ze zoeken, waarnaar er verschijnt waar dat te koop is. Een app voor iPhone en Android is nog in ontwikkeling. Volgens Bijl wordt de lancering van de smartphone applicatie over een paar weken verwacht.

Maar Baps staat niet alleen. Wat is het verschil met het eerder genoemde Shopgids.nl? "Het profiel van de winkeliers die zich aanmelden voor Reach/Indemode, wordt gekoppeld aan Baps. Aanmelden voor Reach is voor modespeciaalzaken gratis. Zo hopen we het grootste winkeloverzicht te worden." Dat winkeliers in Reach ook voor andere winkeloverzichten kunnen kiezen, vindt Bijl niet erg. "We zijn voor martkwerking, we willen het retailers alleen zo makkelijk mogelijk maken."

Baps moet vooral bekend worden onder consumenten door de huis-aan-huis krant 'In de mode' die begin september door de bus valt bij ieder huishouden, mits ze geen 'nee-sticker' op hun brievenbus hebben geplakt. En door promotiefilmpjes. Bijl: "We kijken eerst wat er gebeurt, hoe snel het bekend wordt."

Retailer Sabine Zimmer, eigenaar van Rosa Underwear in Nieuwkoop, heeft al een profiel gemaakt op Reach/Indemode en is vindbaar via Baps.nu. "Ik doe het vooral voor de naamsbekendheid die het oplevert en om hoger te komen in de Google-ranking," legt ze uit. "Het gaat niet heel goed in de bodyfashion, het segment heeft last van het ecomomische klimaat, en ik vind daarom ook dat ik dit soort initiatieven moet steunen. Bovendien orienteren steeds meer consumenten zich op internet. Ik hoor veel van klanten dat liever en een half uur om rijden naar een winkel waar een product zeker is, dan dat ze dichtbij naar een winkel gaan, waar een product misschien is. Dus goed vindbaar zijn op internet vind ik heel belangrijk." En dat het gratis is? Zimmer lacht. "Ja, dat speelt wel mee. Want voor ik een advertentie plaats die een paar honderd euro per maand kost, denk ik wel twee keer na."



Baps
HBD
Hoofdbedrijfschap Detailhandel
Reach/Indemode
Reach In de mode
Rosa Underwear