Recessie in de mode: overleven door samenwerken
bezig met laden...
Afgelopen
Toen de recessie eind 2011 werd afgekondigd toonden modeorganisaties zich strijdlustig. Han Bekke, voorzitter van Modint - de organisatie voor modeleveranciers en -merken - adviseerde de lezers van FashionUnited om in te zetten op export. Hij blijft bij zijn tip. “Dat voordeel hebben onze leden, ze hoeven zich niet aan Nederland te binden. Ga naar het buitenland en zoek nieuwe markten op. Maar we merken wel dat ook de exportgroei afneemt. De orders worden kleiner.”
2012 noemt Bekke ‘niet best’ en ‘erger dan verwacht’. Om het tij te keren geeft hij naast export ook de raad om samen te werken met retailers. “Samenwerken in de keten, daar is al zo vaak over gesproken, maar dit jaar moet het ook echt gebeuren.”
Paul te Grotenhuis, woordvoerder van CBW-Mitex, de brancheorganisatie voor modewinkeliers, is het volledig eens met Bekke. “Maak gebruik van elkaars kracht en wees open over cijfers,” zegt hij. Bij een samenwerking valt ook te denken aan het splitsen van de verhoogde btw-kosten of het delen van ict-kennis die gebruikt kan worden voor een webwinkel.
De leden van CBW-Mitex met een stenen winkel, proberen de ontwikkelingen online bij te benen. “Veel leden gaan online,” zegt Te Grotenhuis. “Via een smartphone, met social media mogelijkheden, apps of een webshop, kun je in de hand van de consument terecht komen. Gelukkig zien we dat ondernemers die hun klanten echt inspireren, positieve resultaten hebben.”
Voor de Dutch Fashion Foundation - de organisatie die de sociale, economische en culturele positie van Nederlandse ontwerpers zowel nationaal als internationaal versterkt - stond het afgelopen jaar al in het teken van samenwerken. “We zijn trots op de intensievere samenwerkingen met bestaande partijen zoals Mercedes-Benz en het World Fashion Centre en de stabilisatie met de stad Den Haag. We zijn ook zeer verheugd over de nieuwe samenwerking met het Prins Bernhard Cultuurfonds. Door met elkaar het Cultuurfonds Mode Stipendium te hebben mogen oprichten - met behulp van een anonieme Mecenas - konden we dit jaar twee Nederlandse toptalenten, Francisco van Benthum en Spijkers en Spijkers, stimuleren,” aldus directeur Angelique Westerhof.
Te Grotenhuis adviseert winkeliers vooral ‘klanten te inspireren’. “Ondernemen is geen vissen meer, je moet jagen. Dat is ook goed. Het zorgt voor reuring in de markt.” Te Grotenhuis wijst ook naar de politiek. Volgens de woordvoerder laten consumenten hun geld op de bank staan, omdat ze niet weten hoe de toekomst er uit zal zien. Vooral de woningmarkt moet op de schop, want daarna zal de hele economie een impuls krijgen.
Voorspellingen voor de rest van 2013 wil Te Grotenhuis niet doen. “Dat is koffiedik kijken,” zegt hij. Bekke verwacht dat het geen gemakkelijk jaar gaat worden. “We moeten zorgen dat de branche niet verder wegzakt.” Westerhof: “Mijn advies is: blijf bij je kernvisie, maar weet te reageren op de veranderende omstandigheden. Werk samen met mensen en partijen die dezelfde normen en waarden hebben en ga met elkaar voor groei. Focus je op duidelijke targets. Step by step bouwen aan die toekomst.”
Lees ook: Recessie; modebranche laat koppie niet hangen . (Uit december 2011)